Fly på biodrivstoff

Allerede neste år planlegger flyselskapet Virgin å fly et 747-fly på biodrivstoff.

Det har vært mye fokus på flytrafikk og co2-utslipp i det siste. Miljøvern-
organisasjonene ber folk begrense flybruken, og i EU funderes det på om ikke flyselskap (og dermed passasjerene) skal betale mer for forurensingen de skaper.

Richard Branson er mannen som handler når han møter utfordringer. Neste år planlegger flyselskapet hans, Virgin, å bli første kommersielle flyselskap som tester biodiesel som brennstoff, skriver The Times. Dette kan bli et viktig steg i retning av at flyselskaper vil jobbe for å redusere sine co2-utslipp.

Foto: Virgin Atlantic Vis mer


Virgin Atlantic vil bruke en av sine 747 jumbojetter for å demonstrere at biodiesel kan brukes på fly. Prosjektet er et samarbeid med både Boeing og motorprodusenten General Electric.

Opptil åtte biodrivstoff vil testes for å finne ut hva som fungerer best i flyhøyde. Etanol er allerede strøket av listen, fordi det ikke fungerer godt nok i tynn luft.

Miljøvennlig om fem år

Virgin håper at selskapets kommersielle flyruter kan bruke biodrivstoff innen fem år. I så fall er dette en god nyhet for hele flybransjen, som da vil få mulighet til å kvitte seg med svarteper-stempelet den har fått etter at global oppvarming har begynt å komme mer i fokus.

I dag står flytrafikken for 2-3 prosent av den globale oppvarmingen. Problemet er at flytrafikken eksploderer, ikke bare i den vestlige verden, men også i store land som India og Kina.

En kilde som kjenner til prosjektet sa følgende til The Times:

- Alle sa at å bruke alternative energikilder på fly lå minst ti år frem i tid, men utviklingen går mye raskere. 747-demonstrasjonen neste år vil bli en milepæl i flyindustriens forsøk på å redusere både co2-utslipp og drivstoffkostnader.