<b>HVA VELGER DU?</b> Fly eller tog? Det er riktignok en viss miljøgevinst knyttet til togreiser fremfor flyreiser, men med dagens togtilbud med betydelig lengre reisetider, vil samfunnet nok tape i et økonomisk regnskap, ifølge transportforsker. Foto: Selskapene/Kristin Sørdal
HVA VELGER DU? Fly eller tog? Det er riktignok en viss miljøgevinst knyttet til togreiser fremfor flyreiser, men med dagens togtilbud med betydelig lengre reisetider, vil samfunnet nok tape i et økonomisk regnskap, ifølge transportforsker. Foto: Selskapene/Kristin SørdalVis mer

Fly er ikke så ille som mange tror

Derfor lover myndighetene nå mer satsning på kortere togstrekninger, mens bransjen lover mer miljøvennlige fly.

Vi foretok nylig en prissjekk på tog versus fly, hvor vi fant at det er billigere å reise med fly fremfor tog på alle tidene og billettypene vi sjekket.

Ifølge vår prissjekk, kunne en familie på fire spare inntil 1.204 kroner på å velge fly fremfor tog, på strekningen Oslo-Trondheim.

I tillegg sparer de fleste mange timers reisetid på såpass lange strekninger.

Tog har imidlertid vært det naturlige valget for de som synes det er viktigere å spare miljøet.

Og ifølge forsker Stefan Flügel hos Transportøkonomisk institutt (TØI), er det riktignok en viss miljøgevinst knyttet til å velge tog fremfor fly - men dette er langt fra hele regnestykket.

Les også: - Kjør de gamle flyene på dynga!

Ikke effektivt nok

- Når folk velger tog framfor fly så er det en viss miljøgevinst knyttet til det, grovt beregnet rundt 200g CO-ekvivalenter per personkilometer. Men med dagens togtilbud med betydelig lengre reisetider, vil samfunnet nok tape på togbruk i et økonomisk regnskap uansett, uttaler Flügel til DinSide.


- For å kunne konkurrere med fly, spesielt på arbeidsreiser uten overnatting, må tog nok tilby omtrent like raske forbindelse dør-til-dør: altså rundt tre timer for Oslo-Trondheim, sier han videre.

Slike reisetider forutsetter utbygging av høyhastighetstog, som igjen innebærer store investeringer i byggefasen.

Dette ble avskrevet som ikke økonomisk lønnsomt i Høyhastighetsutredningen.

Satser mot miljøvennlig flytrafikk

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet sier til DinSide at selv om det er mulig å skaffe seg billligbilletter på toget, og at mange flybilletter er dyrere enn togbillettene, så er det nok riktig at det generelt er dyrere å reise med tog enn å ta fly.

- Selv om staten bruker ganske store ressurser på å kjøpe og subsidiere billettprisene på tog, må vi erkjenne at det er billigere å drive flytransport. Men toget har en konkurransefordel særlig på to områder; Pendlertrafikken rundt de største byene og godstrafikken mellom de største byene. Det er her vi kommer til å bruke de store «jernbanepengene» i årene som kommer. Vi kommer til å bygge jernbane i et omfang som du trolig må 100 år tilbake for å finne maken til. Og det er i pendlertrafikken og godstrafikken jernbanen kan løse de største klima- og miljøutfordringene. Men når vi bygger ut de store InterCity-strekningene og korter ned reisetiden med en time på flere strekninger, betyr det også at reisetiden på flere langdistansestrekninger også blir en time kortere. Det gjør altså langdistansestrekningene mer attraktive, uttaler Aarset i en e-post til DinSide.

- Lavere priser på jernbanen kommer nok til å bli mindre prioritert. Vi er mest opptatt av å gi et bedre tilbud, med flere avganger, raskere reiser og bedre tog, sier han.

Han poengterer også at det fremdeles er mange som velger toget.

- På Bergensbanen har jernbanen en markedsandel mellom Oslo og Bergen på over 20 prosent. Det er flott, og det betyr at mange synes det er mer behagelig å ta toget, selv om det tar lengre tid. Reisen blir ikke så avbrutt som en flyreise blir. Du kommer fra sentrum til sentrum i byene, slipper inn og utsjekking, og slipper et ekstra transportledd med å komme seg til og fra flyplasser, uttaler Aarset.

Biodrevne fly

Flybransjen med Avinor i spissen holdt nylig et seminar om biodrivstoff i luftfarten. Der tar de utgangspunkt i at folk faktisk kommer til å fly enda mer i årene som kommer. Også ZERO, som jobber med å realisere og innføre lavutslippsalternativer i blant annet transportsektoren, erkjenner at luftfarten er kommet for å bli, og jobber mot løsninger for lavutslipp også der.

Les også: Slik skal fly bli mer miljøvennlige

- Vi tror fly og flytrafikk er kommet for å bli, og biodrivstoff er sertifisert til bruk i sivil luftfart, og kan derfor være et viktig steg på veien mot lavutslippssamfunnet. ZERO jobber sammen med NHO Luftfart, Avinor og Nobio om dette. En rapport fra Rambøll slår fast at det er teknisk og økonomisk mulig å tilrettelegge for produksjon av bærekraftig fornybart flydrivstoff i Norge innen 2020. Når en stadig større del av transportsektoren elektrifiseres eller drives med fornybart drivstoff, blir det tilsvarende enklere og mer naturlig for å folk å velge fornybare transportløsninger, uttaler Jon Evang, kommunikasjonssjef i ZERO til DinSide.

Tross alt ikke en klimaversting

Ifølge Avinor, står luftfarten i Norge for mellom 2-3 prosent av de menneskeskapte klimautslippene i Norge – mens den internasjonalt står for 2 prosent. Luftfarten har imidlertid iverksatt en rekke klimagassreduserende tiltak og har en ambisjon om å bli klimanøytral.

- Flyprodusentene lager stadig mer energieffektive motorer, 70 prosent mer energieffektive i dag enn på 50-tallet, vi organiserer luftrommet mer effektiv og det satses på biodrivstoffløsninger. 1.500 passasjerflygninger er gjennomført med innblandet biodrivstoff, og potensialet er 60 prosent reduksjon i klimagassutslipp sammenlignet ved bruk av fossilt brennstoff. Men det er ennå utfordringer knyttet til produksjon, distribusjon og pris. Avinor og luftfartsbransjen i Norge har inngått et spennende samarbeid med norsk skogindustri for å stimulere til framtidig biodrivstoffproduksjon basert på norsk skog. Alger har også et potensial i et litt lengre perspektiv, forteller Sindre Ånonsen i Avinor til DinSide.