<strong>GJENNOM SKYER:</strong> Flytrafikken kan ved spesielle skyforhold gi mer nedbør - spesielt rundt de store flyplassene. Foto: Colourbox.com
GJENNOM SKYER: Flytrafikken kan ved spesielle skyforhold gi mer nedbør - spesielt rundt de store flyplassene. Foto: Colourbox.comVis mer

Fly bidrar til mer nedbør lokalt

Ny forskning viser at flytrafikken kan gi mer nedbør rundt de store flyplassene.

At flytrafikken bidrar til å skape skyer, er velkjent. Cicero (senter for klimaforskning) omtalte blant annet fenomenet i 2006, og forklarte hvordan temperatur- og fuktighetsforholdene der flyet befinner seg fører til at kondensstripene holder seg i lengre tid. Dermed kan stripene utvide seg til fjærskyer, som også kalles cirrusskyer. Disse består av iskrystaller.

Men skyer er en ting; nedbør noe ganske annet. Nå viser en studie publisert i Science og referert i Science Daily at flytrafikken også kan bidra til mer nedbør lokalt.

Moderne fly sparer drivstoff: Her er SAS og Norwegians nye

Slår hull i skyene

Når propellfly og jetfly passerer gjennom kalde skylag (- 10 og kaldere) kan de skape kanaler og hull i skyene, som kan utvide seg i flere timer. Bevegelsene kan medføre at iskrystallene klumper seg til slike formater at det blir nedbør på bakken.

Slike skyer finnes i inntil 100 kilometers avstand til store flyplasser i 5-6 prosent av året, og forholdene i disse periodene kan altså gi mer lokal nedbør på grunn av flytrafikken.

Flyr vi slik om 39 år? Se Airbus visjoner for 2050

Forskningsarbeidet har tidligere vært omtalt også i National Geographic, med fokus på at fly faktisk kan skape snøbyger.

Funnene indikerer at det rundt større flyplasser kan bli mer nedbør og større behov for eksempelvis isfjerning på flyene etter som flytrafikken øker. Mange store flyplasser ligger i områder der det er vanlig med lavt skydekke av denne typen kalde skyer i vinterhalvåret.

Men det virker altså ikke som om du kan gi flytrafikken skylden for sommerregnet.

Få forsinkelser:Norske flyplasser blant de mest punktlige i Europa