Nytt og nesten nytt side om side Foto: Brynjulf Blix
Nytt og nesten nytt side om side Foto: Brynjulf BlixVis mer

Flirt - NSB viser fram nytt tog

Endelig kommer det nye tog, vi har vært om bord.

De fleste av oss som bruker tog daglig er godt kjent med den sterkt varierende kvaliteten både på materiell, infrastruktur og tjenester. Etter mange år med hodet godt nede i pukken har politikerne gravd fram pengesekken og gjør det mulig å ta noen krafttak for å rette opp tilstandene.

Etter en foreløpig vellykket fornyelse av spor, kjøreledninger og signalanlegg rundt Oslo S i sommer er det nå duket for et enda mer merkbart innslag - det nye togsettet.

NSB hadde rullet ut den grønne løperen søndag den 28. august, og inviterte alle ombord for å sjekke ut vidunderet. Det ble ingen tur, men man fikk se seg om over alt og spørre NSB sine folk om det man måtte lure på.

Den korrekte grønne løperen er rullet ut Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Langt fra noen flørt

Det nye toget har fått navnet Flirt, men det har lite med tilsynelatende uhøytidelige henvendelser med mulige saftigere baktanker å gjøre, får vi håpe. Flirt er et akronym, som på tysk står for "Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug" og på engelsk "Fast Light Innovative Regional Train". På norsk finner vi ikke noe ord på f som passer, men det er uansett snakk om et raskt, innovativt regiontog.

En stor fordel med dette togsettet er at det ikke er noe eksperiment. Det er et velprøvd, men likevel et moderne tog, som har vært i bruk siden 2004. Produsenten Stadler har til nå levert 285 Flirt til Sveits, Ungarn, Tyskland, Polen og Italia, og det er bestilt totalt 413 Flirt til Sveits, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Italia, Ungarn, Algerie, Polen og Finland.

14.000 nye seter

NSB har bestilt 50 sett med fem vogner i hvert sett, og kan bestille 100 til. I følge NSB sine nettsider gir kjøpet NSB mer enn 14.000 ekstra seter. (NSB Persontog har i dag 52.213 seter tilgjengelig, fordelt på 183 togsett, 32 lokomotiver og 170 vogner.)

Toget er 100 meter langt og har 295/274 seter avhengig av versjon.

Den første leveransen som skal kjøre i de regionene hvor type 70 kjører i dag, vil ha typenummer 74. Den neste varianten som skal kjøre som lokaltog, vil ha typenummer 75.

Snøplog og smeltesystemer

NSB har i kuldeperioder hatt store problemer med eksisterende materiell. Dette toget har gjennomprøvd utendørs teknologi som skal ha gode vinteregenskaper. Motorene sitter inne i toget, mye av annen kritisk teknisk installasjon sitter på taket eller er bygget inn, og det har både snøplog og snøsmeltesystem for bremser.

Toppfarten er 200 km/t, men det er ikke mange og lange strekninger hvor dette er mulig å oppnå på dagens traséer og ruter. Viktigere er akselerasjon og nedbremsing som skal være svært god.

Togets nummer og topphastighet Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Ny front

Den norske utgaven har noen tilpasninger, særlig gjelder dette fronten som gir bedre beskyttelse av føreren ved påkjørsel av f.eks. elg og annet som måtte havne i sporet.

Førerplassen er romslig med oversiktlige paneler og kontroller, og gir meget god utsikt framover.

Mange togintereserte i alle aldre var på plass Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Førerutsikt Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Mange i bredden


I likhet med de eksisterende lokaltogene har det nye toget komfortable sitteplasser med både 2 og 3 seter i bredden. Setene er regulerbare, selve setet går fremover når ryggen legges bakover, og den myke nakkeputen kan også flyttes opp og ned.

Tre seter på den ene siden Foto: Brynjulf Blix Vis mer


En liten knott på seteryggen kan trykkes ut og inn, og fungerer som knagg til jakker eller handleposer.

Knaggen Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Det er stikkontakter under og mellom setene over alt, med to vanlige jordede uttak.

Stikkontakter under setene Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Belysningen styres med berøringsfelter på lyslisten, og selve armaturen er også skjult bak denne.

Lyslist Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Noe vi setter pris på er at vinduskarmen er ganske bred og flat, slik at det går an å legge armen i vinduet uten at den sklir nedover. En liten, men viktig detalj.

God plass til albuen Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Informasjonsskjermer, vognkart og annen merking er store og oversiktlige.

Skjerm og informasjonskart Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Lave gulv

Alle dørene har lave gulv innenfor, og store deler av sitteavdelingene har lave gulv. Unntakene er over boggiene (hjulrammenene), som er felles i overgangen mellom noen av vognene og separat mellom motorvognene. Der er det høyere gulv over større del av sitteavdelingene.

Separate boggier mellom motorvogner Foto: Brynjulf Blix Vis mer
Større platå over separate boggier Foto: Brynjulf Blix Vis mer




Det er også klappseter i området rett innenfor dørene.

Terskel til plassen over fellesboggien Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Togene har innebygd rullestolheis, som enkelt kan brettes ned, kjøres ut og til og med dreies i togets lengderetning ute på platformen, hvis dette skulle være nødvendig.

Det kan også vippes opp en sperre slik at stolen ikke kan trille av.

Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix


Bagasje


Bagasjehyllene ved dørene er stilige, de kan felles opp hvis det er snakk om høye kolli, eller ned hvis de skal fungere som hylle. Det er også gjennomsiktige vegger mellom hyllene og setene slik at passasjerene kan holde øye med bagasjen.

Bagasjehyllen felt opp Foto: Brynjulf Blix Vis mer
Bagasjehylle nedfelt Foto: Brynjulf Blix Vis mer




Bagasjehyllene over setene er godt tilgjengelige og har god plass i høyden.

God bagasjeplass over setene Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Tålmodighet ...

Det nye togsettene vil bli levert i 2012 og den nye ruteplanen vil gi en mye tettere togtrafikk med flere og tettere avganger.

Så vi får bare fortsette å være tålmodige med NSB og Jernbaneverket, nå vet vi i hvert fall hva slags tog vi får, og det ser svært lovende ut.

Døråpneren er ikke til å ta feil av Foto: Brynjulf Blix
Nødtelefon Foto: Brynjulf Blix
Bagasjehylle nedfelt Foto: Brynjulf Blix
Bagasjehyllen felt opp Foto: Brynjulf Blix
God bagasjeplass over setene Foto: Brynjulf Blix
Fine informasjonsskjermer Foto: Brynjulf Blix
Felles boggi mellom vognene gir mer lavgulvplass Foto: Brynjulf Blix
Terskel til plassen over fellesboggien Foto: Brynjulf Blix
Separate boggier mellom motorvogner Foto: Brynjulf Blix
Stikkontakter under setene Foto: Brynjulf Blix
Større platå over separate boggier Foto: Brynjulf Blix
Automater er på plass Foto: Brynjulf Blix
Toalett Foto: Brynjulf Blix
Konduktørens lille avlukke med skjerm Foto: Brynjulf Blix
Praktisk fothviler Foto: Brynjulf Blix
Søppelkasse med kildesortering Foto: Brynjulf Blix
Klappseter Foto: Brynjulf Blix
Førerutsikt Foto: Brynjulf Blix
Speedometer etc. Foto: Brynjulf Blix
Ergonomisk betjening for lokføreren Foto: Brynjulf Blix
Mange togintereserte i alle aldre var på plass Foto: Brynjulf Blix
Togene har stilleavdeling Foto: Brynjulf Blix
Skjerm og informasjonskart Foto: Brynjulf Blix
Togets nummer og topphastighet Foto: Brynjulf Blix
God plass til albuen Foto: Brynjulf Blix
Lyslist Foto: Brynjulf Blix
Grei informasjon Foto: Brynjulf Blix
Knaggen Foto: Brynjulf Blix
Nytt og nesten nytt side om side Foto: Brynjulf Blix