<b>FEM NYE STASJONER FÅR BOKSTAVMERKING:</b> Sektormerking som dette har så stor innvirkninger på punktligheten til togene at det nå rulles ut til fem nye stasjoner på Østlandet. Foto: Berit B. Njarga
FEM NYE STASJONER FÅR BOKSTAVMERKING: Sektormerking som dette har så stor innvirkninger på punktligheten til togene at det nå rulles ut til fem nye stasjoner på Østlandet. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Flere stasjoner med sektormerking

Fem nye stasjoner skal få bokstavmerking på perrongen.

Sektormerking ble innført på Oslo S. og noen flere stasjoner i august 2013.

Merkingen består av bokstaver på perrongen, som sammen med en illustrasjon på informasjonstavlene skal fortelle de reisende hvor de kan posisjonere seg for å treffe rett på vognene de ønsker, samt at de reisende kan vite innenfor hvilke bokstaver toget vil stoppe.

Målet med merkingen var at det skulle bli enklere for kundene, men hovedhensikten var at toget skulle bruke kortere tid på stasjonen. Nå viser evalueringen at Ja, sektormerking virker!

Victor Hansen og Elisabeth Enger ved lansering av sektormerking på Oslo S august 2013. Foto: Hilde Lillejord/ Jernbaneverket Vis mer


- Vi visste vel at det skulle gi betydelig effekt, men at det skulle gi stor punktlighetsforbedring, det var overraskende, sier Victor Hansen, leder for Kunde- og Trafikkinformasjon i Jernbaneverket til DinSide.

Dermed rulles sektormerking ut på enda flere stasjoner, med det målet å forbedre punktligheten ytterligere.

Har du hørt om Målevogna? Her kan du se en videoreportasje om det meget spesielle toget!

Her kommer det

- Det blir fem nye stasjoner med sektormerking, og dette starter vi med tidlig i vår, forteller Hansen.

    De nye stasjonene som får sektormerking er:
  • Eidsvoll
  • Oslo Lufthavn
  • Asker
  • Ski
  • Moss

Arbeidet med å legge opp til sektormerking starter så snart som mulig i vår, og stasjonene skal ifølge Hansen være klare og ferdig merket til høsten, i september.

Togtrafikken styres fra hemmelig sted: Se vår innsidereportasje!


Flere mulige endringer

I tillegg til å øke antallet stasjoner, ser de også på muligheten for en ytterligere forbedring av selve merkingen.

Per i dag består merkingen av påmalte bokstaver på perrongen, som altså gir informasjon sammen med de interaktive tavlene langs sporet.

- Vi ser på om vi også skal få skilt i ansiktshøyde, men dette er ikke landet ennå, forteller Hansen.

Utfordringen med merking kun på bakken er blant annet at dette kan bli borte under snøen på perronger uten tak.

Dersom de konkluderer med at det skal merkes med skilt i øyehøyde, vil dette kunne komme på plass ganske raskt - og i alle fall tidligere enn utrullingen av sektormerking til nye stasjoner.

Foreløpig er det merking for rullestol, barnevogn, stillevogn og komfort. Det er for øvrig ingen planer om å innføre flere symboler, som for eksempel betjent eller ubetjent vogn.

Foto: Jernbaneverket Vis mer

Slik virker det: