Flere rettigheter for reisende

Nå kan du glede deg over flere rettigheter dersom du bestiller pakkereiser.

Endringene som trådte i kraft 1. januar 2007, skal i følge BLD (barne- og likestillingsdepartementet) sikre de reisende flere rettigheter, og gi deg større sikkerhet dersom reisebyrået går konkurs.

Foto: Kjersti-Marie Lauritzen Vis mer


Viktige punkter i de nye endringene er som følger:

  • Definisjonen av "pakkereise" utvides.
    Dette gjør at flere i reiselivsnæringen blir omfattet av loven. Endringen klargjør hva som gjelder ved bestilling av "skreddersydde" feriereiser, særlig på Internett, der kunden velger ut elementene selv.

  • Reisegarantiordningen utvides.
    Reisegarantifondet sikrer kunder mot konkurser i reisebransjen, men gjelder i dag kun de som bestiller pakkereiser.

    Heretter er også pakkereisearrangørenes salg av separate flyseter, (reiser der du kun kjøper plass på flyet) omfattet av garantiordningen.

    Videre skal pakkereiseliknende arrangementer som består av transport og innkvartering omfattes. Dette betyr at kunder som kjøper fly og hotell til samme reisemål av et reisebyrå, vil være beskyttet mot reisebyråets konkurs.

  • Dagens klageordning for pakkereiser styrkes.
    I dag er en del aktører i bransjen ikke med i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.
    Lovendringen innebærer en plikt for alle medlemmene av Reisegarantifondet til å delta i en klagenemnd.