<b>VOKSER:</b> Lavprisselskapene vokser seg stadig større og større.  Foto: Colourbox
VOKSER: Lavprisselskapene vokser seg stadig større og større. Foto: ColourboxVis mer

Fire av ti reiser lavpris

Lavprisselskapene i Europa har 43 prosent av flymarkedet.

I fjor fløy europeiske lavprisselskap nesten 189 millioner passasjerer, som var en stigning på 10 prosent. Ifølge prognoser vil lavprisselskapenes markedsandel vokse til 60 prosent i 2020. Det skriver check-in.dk

Ønsket om billige flybilletter skal være en av årsaken til den veksten. Det er konklusjonen på de nye markedstallene fra European Low Fares Airline Association (ELFAA).

I dag har ELFAA ni medlemmer: easyJet, Flybe, Jet2.com, Norwegian, Ryanair, SverigeFlyg, transavia.com, Vueling og Wizz Air.

Les også: Norwegian fyller tomrommet til Czech Airlines

Om åtte år vil seks av ti reise lavpris

Dersom de gamle veteranene føler seg presset av lavprisselskapenes forretningsmodell med billige flybilletter, har Lufthansa, British Airways og SAS god grunn til å bekymre seg. Lavprisselskapene har nemlig planer om å øke deres markedsandel betydelig, og det spås at denne markedsandelen vil stige til 60 prosent i 2020. Hvis dette stemmer, vi seks av ti passasjerer fly lavpris i Europa om åtte år.

En av grunnene til at lavprisselskapene tjener penger, er også fordi at de fortsetter å investere i nye fly, som har lavere drivstofforbruk . Denne uken ble det også kjent at det indonesiske lavprisselskapet Lion Air har bestilt flere nye fly enn Norwegian.

– De siste tallene bekrefter lavprisflyselskapenes styrke i et generelt vanskelig økonomisk klima for luftfartsselskapene, sier John Hanlon, generalsekretær hos ELFAA, til nettsiden.