FERIEMINNER: Det er ikke bilder av stygge vasker og ekle dusjer Monica Nilsen og Robin Holmedal ville få med seg hjem fra Tyrkia. Men slik ble det.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Robin Holmedal
FERIEMINNER: Det er ikke bilder av stygge vasker og ekle dusjer Monica Nilsen og Robin Holmedal ville få med seg hjem fra Tyrkia. Men slik ble det. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Robin HolmedalVis mer

Fikk skrekkrom av Star Tour

Mugg, fukt og skitt ødela Tyrkia-idyllen for Robin og Monica.

I september reiste paret Robin Holmedal og Monica Nilsen på pakketur med Star Tour til Tyrkia.

Planen var å leve livets glade og late dager i Gümbet, på hotellet Club Bozok. Slik gikk det ikke.

- Først virket ikke døren inn til hotellrommet, forteller Holmedal til DinSide.

- Og da vi fikk åpnet den, kjente vi lukten av fuktskader og råte.

Dopapir og skitt

Deretter gikk det slag i slag.

Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal
IKKE REELT UTSLAG? Ikke alle fuktindikatorer gir deg den fulle sannhet om det faktisk er fukt i veggen. Derfor lønner det seg å se etter for eksempler sprekker i fugene. Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal
Foto: Robin Holmedal

  • Vasken og dusjen så ikke ut
  • Det falt gammelt dopapir ut av aircondition-anlegget
  • Fliser løsnet fra veggen
  • Badet var fullt av fuktskader og råte
  • Brune flekker var inngrodd i lakenet og madrassen
Holmedal bestemte seg for å dokumentere rommet, og her er de ekle bildene:

Krevde nytt hotell

- Det går ikke an å pusse tennene i den vasken der vet du, sukker Holmedal.

- Jeg hadde ikke forventet et helt strøkent rom, men man trenger i alle fall ikke bli dårlig av å bo der, fortsetter han.

Hvorfor er det ulovlig å bruke sine egne hodetelefoner på flyet?

Mannen i venneparet de reiste med er utdannet rørlegger, og kunne fort konstatere at rommet var fuktskadet. Så Holmedal og Nilsen fryktet rett og slett for helsen sin. Som han sier: "Sopp og råte er ikke akkurat det beste å bo i en hel uke".

Paret klaget derfor til en av reiselederne, som tok en titt på rommet. Ifølge Holmedal sa hun at rommet ikke var fuktskadet, og at det "bare var møkk som kunne vaskes bort".

BLE BRA: Monica Nilsen og Robin Holmedal fikk heldigvis den turen de hadde håpet på da de fikk et nytt hotell. Foto: Privat Vis mer


Imidlertid skal flere andre også ha klaget på liknende forhold på sine rom, og det skal ha vært dårlig stemning blant de reisende. Holmedal og Nilsen krevde å få et nytt hotell.

"Elendig behandlet"

Paret kom til hotellet i 11.00-tiden. I 19.00-tiden på kvelden var de på plass i et nytt hotell.

I mellomtiden skal Holmedal ha tatt en rekke telefoner til både reiselederne i Tyrkia og til Star Tour i Norge. De fikk tilbud om et all inclusive-hotell, men måtte da legge mellom mange tusen kroner, noe de ikke ønsket. Paret forsøkte også å finne et nytt hotell på egen hånd, men endte opp med å få et nytt hotell uten mellomlegg av Star Tour.

Holmedal er langt fra fornøyd med hjelpen de fikk, men forteller at turen ble fin da de endelig kom seg på plass i det nye hotellet.

- Jeg føler meg helt elendig behandlet. Til den prisen vi betalte regner vi med at hotellet skal være sjekket. Det er det vi betalte Star Tour for, sier Holmedal.

- Vi kunne jo heller reist uspesifisert og satset på at vi fikk et hotell vi i det minste ikke ble dårlige av å bo på.

På dette hotellet kan du sjekke inn og ut helt selv

BEKLAGER: Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour beklager så mye, men kan ikke garantere at det aldri vil skje med andre igjen. Foto: Star Tour Vis mer


Star Tour beklager

Reiseselskapet legger seg helt flate.

- Kunden fikk flytte til et annet hotell, men det skal selvfølgelig være unødvendig å styre så mye som disse måtte. Det beklager vi, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour til DinSide.

Hun forteller at selskapet sjekker alle hoteller før de sender nordmenn dit. Samtidig understreker hun at de ikke har ressurser til å sjekke samtlige rom, og at de heller ikke "sjekker alle hotellene hver uke". Hun understreker også at hotellet har fått gode kritikker av andre gjester, som tydeligvis har vært heldigere med rommene sine.

Ifølge rapportene hun har fått, fikk Holmedal og Nilsen tilbud om både et all inclusive-hotell og det rimeligere hotellet samtidig i 17.00-tiden. Altså seks timer etter at paret kom til det første hotellet.

- Slike ting skal ikke skje, men det kan skje, og da er det vår jobb å prøve å løse det på en mest mulig smidig måte for kunden. Det skal ikke være slik, fortsetter Larsen-Vonstett.

Fikk erstatning

De to parene fikk totalt 2.500 kroner som plaster på såret fra Star Tour. Dette skal dekke den tapte dagen, samt transport til det nye hotellet.

Ifølge Holmedal fikk ikke de andre gjestene den hjelpen han til slutt fikk, og rådet er derfor klart:

- Mitt tips er å ikke være redd for å klage. Stå på krava, anbefaler han.

Hotellet skal nå få streng beskjed om å skjerpe seg. Om hotellet ikke kan vise til forbedring, vil ikke Star Tour sende sine gjester dit lenger.

Det spiller ingen praktisk rolle for Holmedal. Han sier han aldri vil reise med Star Tour igjen, uansett.

Snart kan du skravle i telefonen på flyet