DÅRLIG BUFFET-MAT? Du kan få erstatning dersom maten ikke oppfyller det du ble lovet da du bestilte reisen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
DÅRLIG BUFFET-MAT? Du kan få erstatning dersom maten ikke oppfyller det du ble lovet da du bestilte reisen. Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Klage på all inclusive?

Fikk rester og dårlig buffetmat på all inclusive

Se hvorfor de fikk erstatning etter endt reise.

Ikke alle pakkereiser blir helt som forventet.

Men hva gjør du om doen er tett, eller maten på all inclusive er dårlig?

Er forholdene ikke som lovet, kan du få erstatning i klingende mynt.

Elendig all inclusive-mat

Tre nordmenn som reiste til et all inclusive-hotell i Bulgaria i fjor sommer opplevde nettopp det at realiteten var en annen vel fremme på reisemålet, enn det de ble forespeilet ved bestilling av reisen.

De hadde valgt å bestille all inclusive for å ha det lettvint, men opplevde elendig mat som blant annet bar preg av å være restemat, og som hadde en gjennomgående dårlig kvalitet.

Det endte med at de reisende valgte å spise ute framfor på hotellet - og klaget inn reisen til Transportklagenemnda, som blant annet behandler klager på blant annet pakkereiser og flyreiser: Se også hva du kan forvente av flyselskapet ved forsinkelser og kanselleringer.

Misfornøyd med maten?

Skulle du oppleve å bli misfornøyd med maten under et all inclusive-opphold, er det viktig å vurdere om du har fått det du er blitt lovet ved bestilling.

BUFFET: Ikke bra mat? Klag på stedet. Hvis det ikke blir bedre, bør du klage til Transportklagenemnda for pakkereiser etter endt ferie. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

- Det er store forskjeller på hva ulike selskaper mener med all inclusive. Men de skal holde det de lover, du skal få det du har betalt for, har senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet uttalt til Dinside tidligere i år.

Mener du at maten er langt unna det du er lovet, bør du klage på stedet slik at reiseselskapet har mulighet til å rette opp feilen. Blir du ikke fornøyd etter å ha klaget på stedet, anbefaler Forbrukerrådet om å klage til selskapet skriftlig.

- Ordner det seg ikke da heller, kan du klage til pakkereisenemnda, hvis du har kjøpt hotell og reise i ett, forteller Ann Hege Skogly.

Etter å ha klaget på maten i tillegg til andre forhold ved rommet, mottok de reisende 3.000 kroner i kompensasjon fra reiseselskapet. Etter endt ferien klaget de også til Transportklagenemnda for pakkereiser.

Dette slår Transportklagenemnda fast

Nemnda påpeker at en pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt eller forutsatt i avtalen, slik pakkereiseloven slår fast.

Test av bookingtjenester for "hemmelig" hotellbestiliing. Les hele testen her: http://www.dinside.no/reise/vi-har-testet-hemmelig-hotellbestilling/67620786 Vis mer

Nemnda viser videre til at reisearrangøren er enig med klageren i at maten ikke var slik man kan forvente, noe som etter deres syn bør føre til at klagerne får et prisavslag, ikke minst siden de ble påført utgifter med å spise andre steder enn på hotellets restaurant.

Som nevnt klagde de reisende også på andre forhold ved hotellet. Dermed anbefaler nemnda at de får et prisavslag på 25 prosent av reisenes pris, totalt 9.200 kroner, minus de 3.000 de allerede har fått i erstatning fra reiseselskapet.

Under kan du se hvordan det gikk da Dinside testet all inclusive mot Airbnb og tradisjonelt leilighetshotell.

Vi sov tre netter på tre forskjellige sovesteder på Gran Canaria. Her ser du hva som ventet oss, og litt om hva vi synes. En mer utfyllende test kommer snart på Dinside.no. Vis mer