Air Canadas kabinpersonale snakket bare engelsk, og det fikk det fransktalende ekteparet til å se rødt. Foto: Wikimedia Commons
Air Canadas kabinpersonale snakket bare engelsk, og det fikk det fransktalende ekteparet til å se rødt. Foto: Wikimedia CommonsVis mer

Fikk 70.000 kr fordi kabinpersonalet snakket feil språk

Det fransk-kanadiske ekteparet mente det var respektløst at de ansatte å bare kommunisere på engelsk.

Vi har hørt om sære franskmenn som nødig vil snakke annet enn fransk, men denne saken tar kaka.

Det har seg nemlig slik at et fransk-kanadisk ektepar nylig vant en rettsak mot Air Canada og ble tilkjent 12.000 kanadiske dollar (cirka 70.000 kroner) fordi de følte seg forulempet av at de kabinansatte svarte dem på engelsk og ikke fransk, skriver CTV News.

Michel og Lynda Thibodeau snakker og forstår engelsk, men påpekte at de kabinansatte brøt kanadisk lov da de ikke kommuniserte både på engelsk og fransk om bord. Ifølge Official Languages Act skal nemlig Air Canada kommunisere med sine kunder på begge språk.

Ødela ferien

Opprinnelig krevde ekteparet hårreisende 50.000 kanadiske dollar (cirka 290.000 kroner) i kompensasjon, men de fikk altså "bare" 12.000.

- Saksøkernes språkrettigheter er tydeligvis veldig viktige for dem. At disse rettighetene ble ignorert smertet dem og gjorde at de følte seg diskriminerte og at ferien ble ødelagt, sa dommer Marie-Josee Bedard da hun avsa dommen.

Videre forklarte hun at dommen ville gjøre at organisasjoner og selskaper i fremtiden passet på å gi informasjon på begge språk. Kanadiske flyselskaper er påkrevd å tilby tjenester på både engelsk og fransk straks minst en av 20 passasjerer ønsker dette.

Skuffet over dommen

Ekteparet var på sin side skuffet over at de ikke fikk mer i kompensasjon.

- For å få et stort selskap som dette til å slutte å diskriminere fransktalene slik de har gjort i årevis, må man slå hardt ned, sa Michel Thibodeau til kanadiske medier etter rettsaken.

Er du misfornøyd?

I Norge kan du glemme å få erstatning for lignende språkblundere, men er du misfornøyd med flyreiser i Norge, kan du klage til Flyklagenemnda. Denne ble opprettet etter pålegg fra EU om å etablere nasjonale klageorganer for flypassasjerer. Du kan registrere klagen elektronisk på nemndas nettsider.

I 2010 ble 165 saker behandlet, hvorav 40 prosent fikk medhold.

– Rundt halvparten av klagene gjaldt forsinkelser og kanselleringer, fortalte Eva Petersheim i Flyklagenemndas sekretariat til DinSide i mai i år.

I tillegg er det stadig flere som gjør feil under bestilling av billetter på internett, og sliter med å få tak i flyselskapet, eller å få endret billettene, ifølge Petersheim.

Slik går du frem for å klage