Vis mer

Ferie fri for fett

Bli globetrotter og helsegourmet på èn gang.

Ønsker du å leve sunnere, men synes det er vanskelig? Liten tid, lite inspirasjon og lite motivasjon – låter det kjent?

Du er den eneste som kan ta grep, og det trenger ikke være kjedelig. Hva med å kombinere en selvstudie i ernæring med en spennende reise, for eksempel?

Eli Heggen, lege i forebyggende hjertemedisin ved Ullevål Universitetssykehus gir deg tipsene:

Frankrike, Italia, og Hellas
- Middelhavsdietten hadde opprinnelig utgangspunkt i det gamle Kreta. Den består av fisk, mye frukt og grønnsaker, oliven, olivenolje og nøtter. Denne dietten er spesielt bra for kolesterolet, noe som er vist i Lyon-studien. Lavere kolesterol forsinker åreforkalkninger, og dette kan gi hjertesykdom, hjerneslag og nyresykdom.

Det som også er veldig positivt med middelhavslandene, er at de har en litt annen måltidsrytme enn oss. De spiser gjerne et større måltid tidligere på dagen og ofte sen middag, men ikke alltid så store porsjoner. Dessuten bruker de lang tid og koser seg med maten.

Elsker du nøtter? Slik velger du de sunneste alternativene:

Forskere mener dessuten at middelshavsdietten kan redusere risikoen for Alzheimer:

Kina- Kinesisk kosthold har tradisjonelt vært veldig sunt, og mye av grunnen til det er nok at landet ikke har den samme overfloden som Vesten har. Porsjonene er flere, men små. Det tradisjonelle sunne kinesiske kostholdet består av mye grønnsaker, soyaprodukter og ris.

Ris er det litt diskusjoner om, siden det kan øke blodsukkeret men er bra for kolesterolet. I Beijing har nå imidlertid kolesterolet steget fordi urbane kinesere begynner å spise som folk i Vesten.

Japan
- Japan er med fordi de spiser masse fisk der! Les også: Fisk som medisin:

Spis privat
- Hvis du kan, så dropp restauranten og bli kjent med matkulturen sammen med lokale folk. Det er ofte mer spennende og sunnere. Selv har jeg erfaring fra fottur i Frankrike der vi bodde og spiste hos private, og kan anbefale det. I blant annet Amsterdam satses det nå på hjemme-hos-turisme. Hvis du skal spise ute, be om dobbel porsjon av grønnsaker, saus i egen tallerken, velg fisk, og spis to forretter i stedet for forrett pluss hovedrett.

Les også: Slik blir pizza ja-mat:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


I USA har TV-kanalen CNN satt sammen en liste over fem sunne matvaner og hvilke land som praktiserer dette. Her er deres vurdering:

Sunn matvane 1: Spis masse jordbruks- og fullkornprodukter. Land kjent for dette: Kina og Hellas. I mange land er kjøtt et tillegg, som for eksempel i det tradisjonelle kinesiske kostholdet, ifølge Antonia Trichopoulou, professor ved University of Athens Medical School.

Sunn matvane 2: Spis i avslappende omgivelser. Å være bekvem og spise sakte motvirker overspising, ifølge forfatteren av boken “The French Diet: The Secrets of Why French Women Don't Get Fat, Michel Montignac. Land kjent for dette: Italia, Frankrike, Spania, Hellas, Japan. Faktisk er et av Hellas’ ernæringsråd å “spise sakte, helst til faste tider og i et hyggelig miljø”.

Sunn matvane 3: Porsjonskontroll. Land kjent for dette: Frankrike og Japan. For eksempel spiser japanerne ofte av boller, ikke store tallerkener.

Sunn matvane 4: Spis variasjoner av ubehandlet, fersk mat. Land kjent for dette: Italia, Frankrike, Hellas, Japan, USA. Organisk mat har faktisk aldri vært så populært i USA som nå, ifølge CNN. Noen eksperter mener økologisk melk er den sunneste:

Sunn matvane 5: Bruk urter. Land kjent for dette: India, Kina, Thailand, USA. Urter og krydder er praktisk talt fritt for fett og er et smakfullt tilbehør.
Har du allerede vært alle disse stedene, kan du jo bare ta turen til et sted som ikke er nevnt ovenfor og bli bedre kjent med både kulturen og kosten der. Mulighetene er uendelige.

Les også: Unngå krøll i feriemagen: