Feite skandinaver truer flysikkerheten

København (NTB): Skandinaviske flypassasjerer blir stadig tyngre, men dette har ikke luftfartsmyndighetene fått med seg. Det kan få følger for flysikkerheten, advarer SAS.

Kontrollveiing har vist at skandinaviske flypassasjerer i gjennomsnitt er 3 kilo tyngre enn standardvekten luftfartsmyndighetene opererer med, skriver den danske avisa Jyllands-Posten.

Myndighetene pålegger derfor flyselskapene å beregne passasjervekten på bakgrunn av foreldede data, og flyene er i realiteten betydelig tyngre lastet når de tar av enn det datasystemene viser.

Vis mer

Dette går ut over flysikkerheten, advarer SAS, som viser til at de overvektige flyene
bruker mer drivstoff og trenger lengre start- og landingsbane enn beregnet.

Ett tonn mer

- Myndighetene må sikre at de tall som benyttes, ikke markant avviker fra den faktiske vekten, sier visepresident Tomas Linden i SAS.

- Flysikkerhetsmessig er det ikke akseptabelt når det kan oppstå en differanse på mer enn 1.000 kilo på en flyging, heter det i en henvendelse fra SAS til de skandinaviske luftfartsmyndighetene.

I Danmark tar Statens Luftsfartsvæsen (SLV) saken alvorlig.

- Gjennomsnittsvekten i vestlige land har steget. Når vekten kan være over 1 tonn mer enn forventet, påvirker det selvsagt balansen, drivstofforbruket og kravet til lengde på rullebanen, sier kommunikasjonssjef Thorbjørn Ancker i SLV.

Det er ikke bare i Skandinavia dette er et problem. I USA har de til og med regnet på hva de ekstra kiloene fett koster. Det er gresselig mye.

Kontrollveier

Europeiske luftfartsmyndigheter bestemte for snart ti år siden at en gjennomsnittlig mannlig passasjer veier 88 kilo, inkludert håndbagasjen. Gjennomsnittskvinnen og håndbagasjen hennes veier 70 kilo.

Dette er ikke lenger tilfelle, konstaterer SAS, som neste år vil kontrollveie hele 20.000 passasjerer for å dokumentere vektøkningen.

Flyselskapet kritiserer samtidig skandinaviske luftfartsmyndigheter for ikke å gjennomføre tilsvarende kontrollveiing.

- Uakseptabelt

- SAS finner det uakseptabelt at myndighetene ikke gjennomfører ny veiing av passasjerene, slik at man kan revidere den standardvekten som nå benyttes og som viser seg å avvike mye fra den vekten som SAS har registrert gjennom veiing, heter det i henvendelse fra flyselskapet til myndighetene.

Danske SLV fastslår at det er flyselskapenes ansvar å sørge for sikkerheten, men bekrefter samtidig at de er pålagt å forholde seg til standardvektene som er bestemt av myndighetene.

- Et flyselskap skal anvende standardvektene. Men dersom de antar at disse ikke holder, plikter de å foreta kontrollveiing av passasjerer og håndbagasje - akkurat slik SAS har gjort, sier Thorbjørn Ancker til Jyllands-Posten.