Feite folk et mareritt for flyselskapene

Fedme koster flyselskaper dyrt fordi de krever mer plass, og mer drivstoff.

I 2000 viste utregninger gjort av American Journal of Preventative Medicine at den økende vekten til flypassasjerene ville koste den amerikanske luftfarten 275 millioner dollar (cirka 1,5 milliarder kroner!) i ekstra drivstoffkostnader, ettersom de måtte bruke 1.14 millioner liter drivstoff mer for å få flyene med tyngre passasjerer i luften.

Syv år senere har drivstoffpriseneøkt med 145 prosent, og dermed har kostnadensteget til 3,23 milliarder kroner, skriver The Australian.

Et fly fullt av feite folk er flyselskapenes mareritt. Vis mer

Samtidig har flypassasjerene blitt enda feitere - og ikke
bare i USA. WHO anslår at 1,7 milliarder mennesker er kraftig overvektige, flere enn antallet av verdens befolkning som er underernærte. Og fedmeveksten øker.

Flyselskapenes hodepine

Feitere passasjerer viser seg nå å være en stor økonomisk utfordring for flyselskapene. Medpassasjerer klager dersom de blir plassert ved siden av en som eser ut over flysetet.

I 2002 betalte Virgin Atlantic en kvinnelig passasjer 300.000 kroner etter at hun fikk blodpropp i brystet og muskelskader i leggene etter å ha blitt sittende ved siden av en ekstremt overvektig passasjer på en flytur mellom London og Los Angeles.

65 prosent er overvektige

Mellom 1990 og 2002 økte andelen av den amerikanske befolkningen som kan karakteriseres som overvektige eller kraftig overvektige fra 56 prosent til 65 prosent. Dermed måtte amerikanske Federal Aviation Authority i 2005 øke vektmålene for flypassasjerene. Menn hoppet opp fra 84 til 90,7 kilo om sommeren, og 86,2 til 93 kilo om vinteren. For kvinner økte vekten fra utrolige 65,8 kilo til 81,2 kilo om sommeren, og 68 til 83,5 kilo om vinteren.

At folk blir større har gjort at britiske luftfartsmyndigheter har revurdert setevidden på britiske fly.

For feit for flysetet

En rapport viste at trange seter gjorde at passasjerer kunne bli fanget i flyet i nødssituasjoner, og derfor må flysetene bli bredere, og benplassen bedre. Rapporten sa at overvektige passasjerer ikke får plass til å innta riktig posisjon for nødlanding.

Rapporten konkluderte med at benplassen bør bli minst 7,6 centimeter større, og at flysetene bør bli bredere.

"Den nåværende bredden på typiske økonomiklasseseter, og særlig avstanden mellom armlenene, er totalt utilstrekkelig for å møte behovene til større passasjerer," konkluderte rapporten.

Foreløpig har det ikke blitt noe pålagt krav at flysetene skal bli større.

Halv pris for sumobrytere

Noen flyselskaper løser problemet ved å be overvektige passasjerer betale for to flyseter, eller gi dem muligheten til å bestille sete ved nødutgangene, der det er bedre plass. Japanske All Nippon Airline har en egen prispolitikk for sumobrytere - de betaler halv pris for et ekstra flysete for å få plass til sine svære kropper.

Kilde: The Australian