Feil rabatt

De fikk ikke så mye rabatt som de mente å ha krav på. Hva gjør reklamasjonsnemnda?

Familien bestilte sin ferie over disk i butikken, etter å ha fått et tilbud som var nedsatt med 5.600 kroner fra opprinnelig pris. Etter finlesing av katalogen, har de imidlertid kommet til at de fikk langt mindre prisavslag enn det de ble lovet.

Les mer nedover på siden.

Halv rabatt

Rabatten var ikke av den størrelsen de ble forespeilet. Vis mer


Selgeren viste familien at de sparte bortimot 20 prosent på reisen, omkring 5.600 kroner. Neste dag fant kjøperne ut at barnerabatten var redusert i forhold til hva som stod i katalogen. De tok opp dette med selger, men selskapet sa det ikke kunne rettes - de gir ikke flere typer rabatter sammen. Klagerne vurderte etter denne opplysningen å avbestille reisen, men fikk beskjed om at det ville koste dem 50 prosent av reisens pris. Derfor vil de ha refundert manglende rabatt.

Gir ikke rabatter sammen

Saga Solreiser som solgte reisen, peker på at det står i prislisten at rabatter ikke kan kombineres. Der flere rabatter er aktuelle, gis den rabatten som fører til størst prisavslag. Kunden har fått oppgitt prisen, og godtatt den ved å betale samme dag. Selskapet vil derfor ikke innrømme kjøper ytterligere rabatt.

Reklamasjonsnemndas vurdering

Nemnda viser til at det i utgangspunktet ikke er grunnlag for prisreduksjon, siden kunden fikk oppgitt total pris på reisen, og betalte inn beløpet samme dag. Det er imidlertid en hake her; kunden fikk opplyst at reisen var nedsatt med 5.600 kroner. Saga bestrider ikke dette, og nemnda legger derfor til grunn at det forholder seg slik. Siden reisen ble bestilt og betalt samme dag, kan ikke klageren lastes for at de ikke oppdaget rabattproblemene umiddelbart.

I dette tilfellet har selger gitt feilaktig eller ufullstendig informasjon om rabattene, og det bør ikke gå ut over klageren. Reklamasjonsnemnda avgjør at Saga må refundere 2.800 kroner av kjøpesummen.

Hvordan kan du få penger tilbake?

  • Her finner du flere klagesaker.

  • Slik klager du på flyreisen.

  • Slik klager du på charterreisen.

  • Fjorårets mest utrolige klager kan du lese her.
  • Verktøy for reiselyst


    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.