<b>FEILSENDT BILLETT:</b> Taster du inn feil mobilnummer når du bestiller billetter, risikerer du at den havner hos noen andre, som i vårt tilfelle.  Foto: BERIT B. NJARGA
FEILSENDT BILLETT: Taster du inn feil mobilnummer når du bestiller billetter, risikerer du at den havner hos noen andre, som i vårt tilfelle. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Fått feilsendt flybillett fra Norwegian på SMS?

Taster du inn feil mobilnummer under bestilling, risikerer du at noen andre får tilsendt billetten din.

Mandag morgen dukket det opp en SMS om bekreftelse av og tilgang til en flybillett med Norwegian fra Trondheim til Oslo, på en av Dinsides kolleger sin mobiltelefon.

Problemet var bare at hun aldri hadde bestilt noen billett, men fikk tilsendt billetten til noen andre.

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian, bekrefter at dette kan skje når man bestiller billett uten profil.

- Dersom en kunde legger inn en annens mobilnummer, så vil informasjon om boarding og bestillingsbekreftelse bli sendt til dette nummeret, sier Sandaker-Nielsen til Dinside.

Les også hvorfor du ikke bør legge ut bilder av boarding-kortet ditt.

Mulig å reise innenlands med feil billett?

Norwegian har sett nærmere på dette konkrete tilfellet, og bekrefter at det er dét som har skjedd her.

FEILSENDT: SMS-en bekrefter at billetten er bestilt. Problemet er bare at den kom til feil person. Vis mer


Informasjonen som man får tilsendt, inneholder bookingnummer til reisen, navn på passasjeren, reisetider samt en QR-kode. I dette tilfellet var det snakk om en innenlandsreise fra Oslo til Trondheim.

Men vil feil person kunne benytte seg av en feilsendt innenlandsbillett?

- Dette avhenger av hvilke rutiner man har på de ulike flyplassene, men i utgangspunktet trenger man ikke vise legitimasjon på innenlandsreiser, sier Sandaker-Nielsen.

Han legger til at kontroll av navn på billett og identifikasjon kan gjøres både i sikkerhetssone og ved gate, og at det heller ikke være mulig for to personer med samme billett å gå ombord.

LES OGSÅ: Slik blir den nye sikkerhetskontrollen på gardermoen

Ikke mulig å endre

KAN IKKE ENDRE BILLETTENE: Selv om du tilsynelatende får tilgang til å endre flybillettene, må du ha riktig betalingsinformasjon for å gjøre dette. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


Selv om tilvalget om å endre flybilletten kommer opp i informasjonen fra Norwegian, vil man ikke få dette til i praksis, da man vil behøve betalingsinformasjon som brukt i bestillingen.

- Dette er et solid verifiseringssystem som er blant de «strengeste» i bransjen, vidt oss bekjent, sier Sandaker-Nielsen.

Samme rutiner hos SAS

Også SAS har tilsvarende rutiner når det gjelder å få bekreftelse på reisen tilsendt et mobilnummer, bekrefter Knut-Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

- Det er slik at den kontaktinformasjonen som kunden oppgir, er dit informasjon rundt går. Man er selv pliktig til å påse at kontaktdetaljer blir skrevet riktig, da feil kan medføre at viktig informasjon om flygningen og bestillingen ikke når fram, sier han til Dinside.

LES OGSÅ: Slik blir det på nye Oslo lufthavn!

Bør vurdere bekreftelse av SMS

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, sier til Dinside at det at billetter kommer på avveie på denne måten, vil være ubehagelig og skape bekymring både hos den billetten tilhører, og den som mottar billetter som hører til andre.

Han oppfordrer forbrukere om være obs på å taste inn riktig mobilnummer ved bestilling av billetter.

Har du fått tilsendt feil flybillett på SMS?

(Avsluttet)
Nei, aldri.(86%) 2779
Jepp, fra Norwegian.(8%) 244
Ja, men fra SAS.(3%) 92
Nei, men jeg tror noen har fått tilsendt min en gang.(2%) 61
Ja, men et annet flyselskap.(2%) 49
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Kanskje burde Norwegian også ha et system hvor man bekrefter mobilnummeret, tilsvarende for e-post, hvor man skriver inn e-postadressen to ganger. Slik kan man forhindre at forbrukere videresender billettene til andre ved et uhell, sier Skaug Halsos til Dinside.

Atle Årnes, fagdirektør for teknologi i Datatilsynet, sier til Dinside at det er virksomheten selv som i første omgang må foreta en risikovurdering for å forsikre seg om at personopplysningene blir håndtert på en tilfredsstillende sikker måte.

- Her må det tas hensyn til hva slags personopplysninger som håndteres, sier Årnes.

Han oppfordrer Norwegian om å vurdere om dette er et godt nok system for den typen informasjon som blir sendt.

- Samtidig må kunden vurdere risikoen ved å bruke tjenesten, når flyselskapet benytter en så enkel løsning, sier han.

LES OGSÅ: Slik kommer du deg billigst og raskest til Gardermoen