<b>FRAM OG TILBAKE: </B>Får du beskjed om at hotellet du bestilte er fullt, kan du bli henvist til et annet. Styr og ståk kan heldigvis gi deg plaster på såret i ettertid. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FRAM OG TILBAKE: Får du beskjed om at hotellet du bestilte er fullt, kan du bli henvist til et annet. Styr og ståk kan heldigvis gi deg plaster på såret i ettertid. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Fått feil hotell på grunn av overbooking?

Du kan få halve prisen tilbake på pakkereiser.

Fordelen med pakkereiser er at du kjøper opphold og transport i én smell, og forhåpentligvis får mindre å tenke på både før, under og etter reisen.

Men dessverre ser vi stadig eksempler på nordmenn som sliter. Blant annet opplever mange at de blir henvist til andre hoteller enn det de bestilte, ofte på grunn av overbooking.

Ikke bare kan du oppleve masse unødvendig reising og styr, men også å havne på et hotell som er dårligere enn du hadde ventet.

Heldigvis sørger pakkereiseloven for at du kan ha krav på kompensasjon. Og klarer du ikke å få gjennomslag for klagen din sev, kan Pakkereisenemnda hjelpe deg.

LES OGSÅ: Problemer med flyreisen? Sjekk om du har krav på erstatning!

«Innestengt kjellerlokale»

En familie på fire bestilte tidligere i år en tur til øya Lefkas i Hellas, hos en av de største norske reiseoperatørene. De skulle bo på i en treroms leilighet med balkong og havutsikt, men da de kom fram var hotellet overbooket.

FERIEPARADIS: Oppholdet på øya Lefkas ble dessverre ikke som familien hadde drømt om. Foto: AGE (RM) / NTB SCANPIX Vis mer


De ble plassert i en studioleilighet, hvor det blant annet manglet både dører på rommene og havutsikt fra balkongen. De klaget og fikk se på en alternativ leilighet.

Den var ikke mye bedre, men familien orket ikke mer styr og slo seg til ro. Etter oppholdet oppsummerte de boligen som et «innstengt kjeller-/lagerlokale» og «på grensen til å være helsefarlig».

Nordmennene ble etterpå tilbudt 10.000 kroner i prisavslag, fra regningen på totalt 40.112 kroner. Familien syntes ikke dette var nok, og tok saken videre til Pakkereisenemnda.

LES OGSÅ: For noen byr ferie på sol, bading, menneskelig avføring og hundrevis av edderkopper

«Svært uheldig»

«Pakkereisenemnda finner at det er svært uheldig for tilliten mellom operatør og reisende at slike feilbookinger som den som er beskrevet ovenfor oppstår» skriver nemnda i sin avgjørelse.

Og de synes ikke 10.000 kroner, altså en fjerdedel av prisen, er god nok kompensasjon.

Som de skriver: «Leiligheten klagerne fikk tildelt var mindre og med dårligere beliggenhet enn den de hadde bestilt og betalt for».

Nemnda mener derfor klager skal få 20.000 kroner i kompensasjon. Altså en dobling av reiseoperatørens tilbud, og halvparten av hva turen kosta.

LES OGSÅ: Støy på hotellet? Krev erstatning!


Derfor får du avslag

Saken er langt fra unik. Tidligere i år fikk en student samme kompensasjon – halvparten av prisen – da hun ble sendt fra et rolig firestjerners hotell på Kreta til et støyende familiehotell, og videre til et hotell med tre stjerner. Også her var overbooking problemet.

I nemndas avgjørelser blir det forklart hvorfor du kan ha krav på halve prisen tilbake ved overbooking:

  • Pakkereiseloven sier at kunden skal få det som er avtalt.
  • Om et annet hotell enn avtalt ikke møter kundens krav, har reisen derfor en mangel.
  • Klarer ikke turoperatøren å ordne opp der og da, gir loven kunden krav på et prisavslag.
  • Hvor stort dette skal være blir en skjønnsmessig vurdering. Nemnda mener man ikke har krav på alle pengene tilbake om oppholdet er gjennomført, men mener altså at halv pris i enkelte tilfeller er rimelig.
  • For at du skal ha krav på å få saken behandlet i nemnda, må du ha tatt opp problemene så raskt som mulig under oppholdet.
LES OGSÅ: 15-åring i Tyrkia neddopa av hotellpersonalet