Vis mer

Farsen rundt Flexus fortsetter

Kommentar: "Enda enklere å kjøpe periodebillett", skryter NSB. Vi burde visst bedre.

Det er synd å sparke noen som ligger nede, og med mindre du nettopp har kommet tilbake til moderlandet etter en lang utenlandstur (vi håper for din skyld at du tok fly eller gikk på truger...) er det ingen tvil om at NSB ligger paddeflate akkurat nå.

Endeløse forsinkelser, sure passasjerer og oppgitte NSB-ansatte som fortvilt vagger rundt som levende hoggestabber for passasjerens frustrasjon.

Nei, det er ikke noe pent syn.

Gladsak?

Det var derfor et lite lysglimt i tussmørket da NSB meldte at det i hvert fall skal bli enklere å få kjøpt seg periodebilletter til toget som aldri kommer.

Akkurat dette har nemlig vært en håpløs tungvinn prosess for alle som har latt seg lure til å bruke selskapets Flexus-kort.

Hittil har det nemlig ikke vært mulig å fornye Flexus-månedskortet på ubetjente togstasjoner. Det har i praksis gjort at mange har måttet kjøpe seg en enkeltbillett på de ubetjente stasjonene, for så å måtte stille seg i en ny kø på en betjent stasjon for så å fornye månedskortet. I 2010 høres det ut som en dårlig vits.

Trikset er selvsagt å kjøpe din 7- eller 30-dagers periodebillett på NSB.no, og betale med kort. Og vi lot oss selvsagt ikke be to ganger.

Hvor god tid har du?

Er du fornøyd med Flexus? (Avsluttet)
Nei, tungvint og lite brukervennlig(64%) 306
Tja, ser ikke helt poenget(19%) 93
Ja, kjempefornøyd(17%) 82
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For å fornye periodebilletten din via nettet må du først registrere deg som bruker, og logge deg inn med brukernavn og passord.

Det er til å leve med.

Underveis i bestillingen din kommer det imidlertid litt tekst til høyre i bildet som er verdt å merke seg:

«Vi gjør oppmerksom på at Billetten kan lastes opp på ditt elektroniske reisekort tidligst tre timer etter kjøp. Dette gjør du på en NSB validator eller NSB billettautomat utplassert på NSBs stasjoner.»

Rekker jeg det?

Selv om kortet ditt blir belastet med en gang (i det minste blir beløpet reservert), tar det altså tre timer før du kan bruke Flexus-kortet.

Dette er ikke bare irriterende, det er rett og slett et elendig tilbud. Hva om Norwegian hadde prøvd seg med noe lignende? Bare tanken vil antagelig være nok til å fjerne smilet fra fjeset til Kjos for evig tid, og har du noengang sett et bilde av mannen vet du at det skal mye til...

Tre timer skriver NSB. Først. Vis mer


Da jeg leste denne teksten til høyre i bildet, var klokka 14:00. Og siden toget ikke skulle gå før 17:10 anså jeg meg selv som heldig som var innenfor de tre timene, og fullførte prosessen.

Nei, selvfølgelig ikke


Så lett skulle det ikke gå. I bekreftelses e-posten jeg fikk fra NSB, var like godt betingelsene endret igjen. Nå stod det plutselig at det kunne ta inntil 24-timer før Flexus-kortet kunne brukes.

24 timer? Hallo, vi snakker altså om billett til bruk i Stor-Oslo. Ikke en jorda-rundt billett.


Så hvordan gikk det?

3 timer og 10 minutter etter å ha fullført kjøpet på nettet sto jeg i hvert fall på Oslo S, bare for å konstatere at Flexus-kortet ikke var oppdatert.

Vel, nå gjorde det strengt tatt ikke så mye. Toget var jo ikke der det heller...

Og så lurer de på hvorfor folk kjører bil?

Så hva sier NSB?

- Dette var pussig, teknisk sett skal det nemlig fungere innen de tre timene som er opplyst, sier Åge-Christoffer Lundeby, informasjonssjef i NSB.

Men hva skal kundene gjøre her? Selv måtte jeg kjøpe meg en enkeltbillett for å komme meg hjem, ettersom kortet ikke ble aktivert før dagen etter?

- Mitt råd er at du tar med deg e-postbekreftelsen som viser at du har fornyet billetten, sier Lundeby. Denne er jo ikke i seg selv gyldig som billett, men hvis du mot formodning ikke får aktivert Flexus-kortet tre timer etter kjøpet kan du sette deg på en betjent vogn og vise denne til konduktøren, samtidig som du forklarer situasjonen. Da bør dette gå bra, fortsetter Lundeby.

Men dette er da ikke særlig kundevennlig? Og hvorfor i all verden må det ta så lang tid fra du betaler for å fornye kortet ditt, til du kan bruke det?

- Nå har vi ikke akkurat opplevd dette som noe problem, sier Lundeby. Flexus-systemet er forøvrig veldig komplisert, og siden det ikke er online hele tiden vil det altså være en forsinkelse fra du betaler og til billetten er aktivert. På det nåværende tidspunkt har vi heller ikke vurdert å korte ned disse samkjøringsintervallene.