Farligst i Hellas og Polen

Oslo (NTB-Jofrid Egeland): Skal du på bilferie i sommer, bør du skjerpe sansene litt ekstra i Hellas og Polen. Disse landene har flest omkomne i trafikken i Europa. Norge er blant de tryggeste bilferielandene.

Bilferie i Europa er populært blant nordmenn, men ikke alltid like trafikksikkert. I det yndede ferielandet Hellas dør det 16 personer i trafikken per 100.000 innbygger. I Polen og Belgia dør det henholdsvis 14 og 13 personer. Til sammenligning dør det fem personer i trafikken per 100.000 innbygger her hjemme i Norge. Det viser ny statistikk som Statens vegvesen har lagt ut på sine nettsider.

- Høy fart og lite bruk av bilbelte er trolig hovedårsakene til det høye tallet på trafikkdrepte i ulike land i Europa, sier seksjonsleder Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen til NTB.

Bak autovernet

Også nordmenn er involvert i ulykker i utlandet. En av de vanligste årsakene til trafikkulykker på motorveiene i Tyskland er at bilførere med motorproblemer kjører ut på veiskulderen og blir påkjørt.

- Vårt viktigste råd til bilførere som får problemer på motorveien, er å få passasjerene og seg selv over på baksiden av autovernet så fort som mulig, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF)

Han minner om at riktig lasting av feriebagasjen også gir færre ulykker på veien.

- Feil eller ubetenksom plassering av tung bagasje kan få unødvendige konsekvenser. Husk at bilen endrer kjøreegenskapene radikalt ved feillasting. De tunge gjenstandene farer fremover ved kollisjon eller bråbrems med voldsom kraft, sier Engebretsen.

Best ut

Turister som ønsker å legge bilferien til Norge, kan føle seg atskillig tryggere på de norske veiene enn mange steder ute i Europa. Norge ligger nemlig på annenplass på listen over hvilke europeiske land som har færrest omkomne i trafikken, bare slått av Nederland som har 4,6 døde per 100.000 innbyggere. Sammen med Sverige, Nederland og Storbritannia kommer Norge best ut på denne statistikken de siste fem-seks årene, opplyser seksjonslederen i Vegvesenet.

- Høy bilbeltebruk og et lavere fartsnivå er noe av årsaken til de relativt lave dødstallene i Norge, sier Amundsen.