<b>VERDENS NYESTE FLY:</b> – Når vi nå snart får våre første Boeing 787-maskiner, er vi glade for å kunne tilby en helt ny opplevelse for våre passasjerer i våre nye flyseter – på verdens nyeste fly. Plass, komfort og et unikt underholdningstilbud for våre passasjerer er viktige sider ved vår nye Boeing 787, sier Akbar Al Baker, administrerende direktør i Qatar Airways, i pressemeldingen Foto: Qatar Airways
VERDENS NYESTE FLY: – Når vi nå snart får våre første Boeing 787-maskiner, er vi glade for å kunne tilby en helt ny opplevelse for våre passasjerer i våre nye flyseter – på verdens nyeste fly. Plass, komfort og et unikt underholdningstilbud for våre passasjerer er viktige sider ved vår nye Boeing 787, sier Akbar Al Baker, administrerende direktør i Qatar Airways, i pressemeldingen Foto: Qatar AirwaysVis mer

Får nye flyseter i sommer

Lufthansa, Qatar Airways og SAS får nye flyseter i løpet av sommeren.

Det blir stadigere litt mer behagelig å være flypassasjer, i hvert fall hvis du skal fly med disse tre flyselskapene i nærmeste fremtid.

Qatar: Dette kan du vente deg

Tidligere denne måneden presenterte Qatar Airways sine nye flyseter for business- og økonomiklasse på ITB Berlin, som er en av verdens største reisemesser.

Setene skal installeres i selskapets nye Boeing 787, som blir en del av flyflåten i sommer, melder Qatar i en pressemelding. Flysetene er utformet eksklusivt for Qatar Airways og skal gi passasjerene «en helt ny flyopplevelse» på begge de nevnte klassene.

«På businessklasse tilbys en 1-2-1-konfigurasjon der alle passasjerer er garantert en plass ved gangen – akkurat som i andre flyselskapers førsteklassekabin. Setene kan enkelt omgjøres til en seng for den som vil sove. Med hvert flysete kommer det dessuten en prisbelønt berøringsskjerm der man enkelt kan navigere seg gjennom et interaktivt system med mer enn 1.000 filmer, TV-programmer, musikk og spill – akkurat som på en smarttelefon.» Det skriver flyselskapet.

Det er 3-3-3-konfigurasjon på økonomiklasse, og også disse flysetene har nytt design og tekniske løsninger. Hvert flysete kommer med en 10,6 tommer TV i ryggen på setet foran.

>>> Ikke la deg lure av nødutgangssetet - du får ikke alltid bedre beinplass

Lufthansa: Nye business class-seter

Lufthansa får også snart nye business class-seter. Disse ble presentert under ITB Berlin og er ventet i løpet av noen måneder, når flyselskapet tar i bruk sine 20 nye Boeing 747-8i fly.

Nå slipper passasjerer å sitte med ryggen til flyveretningen. Lufthansa har også plassert setene i en V-form, for å gi passasjerene mer privatliv. To naboseter er vinklet mot hverandre langs en sentral akse, som gjør at passasjerenes hoder vil ligg dobbelt så langt unna hverandre som tidligere, ifølge en pressemelding.

Når sengen brettes ut (ved hjelp av et tastetrykk), blir den 1,98 meter lang. Det er mulig å slå armlenene helt ned og disse blir erstattet av puter. TV-skjermen har også blitt større - den har vokst fra 10,4 tommer til 15 tommer.

Sov godt på Business Class hos Lufthansa. Nå slipper du å "ligge opp i" naboen med hodet. Foto: Lufthansa
Her ser du V-formen på setene. Foto: Lufthansa
Når sengen brettes ut (ved hjelp av et tastetrykk), blir den 1,98 meter lang. Foto: Lufthansa
Du kan blant annet spille TV-spill eller se filmer i den nye business class'en. Foto: Lufthansa

Se setene her:

Les også: Her nekter passasjerene å sitte ved nødutgangen

SAS får nye flyseter i mai

DinSide har tidligere skrevet at SAS har bestilt nye seter til sine kortdistansefly.

De nye setene fra Recaro skal ha bedre komfort og gi større beinplass for passasjerene. Setene er også mindre enn før. I løpet av 2012 vil åtte Boeing 737-800 få de nye stolene, totalt 1.484 stoler, og SAS planlegger deretter installering på flere fly de følgende år.

– Denne investeringen betyr mer komfortable stoler og mer plass for passasjerene, hvilket betyr en bedre totalopplevelse for våre passasjerer. Samtidig understreker det vårt allerede sterke fokus på miljø da det gir en vektreduksjon på cirka 360 kilo per fly. Dette gir igjen lavere drivstofforbruk og mindre karbondioksidutslipp, sa Robin Kamark, kommersiell sjef i SAS, i pressemeldingen.

– Man får to tommer bedre beinplass, fortalte Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Dette tilsvarer cirka 5,2 centimeter bedre plass i lengderetningen.

De nye stolene skal være spesielt utviklet etter SAS’ ønsker. I mai 2012 kommer den første B737-800 til å fly med de nye stolene.

SAS Boeing 737-800 fly har 181 seter. Foto: SAS
De nye stolene skal veie mindre og er dermed mer miljøvennlige. Foto: SAS
SE SÅ SLANKE: Flypassasjerene får 5,2 centimeter bedre beinplass til neste år. Foto: SAS
SLIK ER SETENE FORDELT: Boeing 737-800 Foto: SeatGuru
Slik ser flysetene ut på «Boeing 737-600, versjon 2». Foto: Per Ervland

Se bildene her: