Vis mer

Fantastisk luksus i luften

Seattle (DinSide Reise): Vi har testet ut Boeings mest luksuriøse seter og senger om bord på flyene 737, 787 Dreamliner og 747.

Ingen liker å sitte trangt på fly, spesielt ikke på lange strekninger. Men prisen for å sitte litt ekstra godt ombord gjør at de færreste får oppleve hvor deilig det egentlig kan være å fly.

Under finanskrisen merket flyselskaper som hadde satset hardt på businessklasse at det svei litt ekstra på pungen. Seks av ti som reiser med SAS er forretningsreisende, og når antallet reisene i denne gruppen gikk dramatisk ned i 2009, betyr det at SAS og andre selskaper fikk det tøft. Årsrapporten fra SAS konkluderer med at nedgangen i forretningsreiser har virket svært negativt. Ikke bare for eget selskap, men for hele industrien.

Likevel er det intet som stopper flyfabrikantene i å satse på å gjøre flyturene ekstra komfortable for noen få betalende reisende. Etter et besøk i Boeings fabrikker og kontorer i Seattle, USA, er det ingen tvil om at business- og førsteklasse lever i beste velgående.

For selv om det er opp til hvert eneste flyselskap å bestemme hvorvidt de vil satse på forretnings- eller førsteklasse, er det ikke noen tvil om at Boeing setter av mye ressurser på akkurat dette området.

DinSide har tatt turen innom Boeings utstillingssenter, der de viser frem hvordan de forskjellige klassene om bord på flyet kan se ut. Her er det luksus fra a til å. De glemmer ikke flertallet heller. Selv i økonomiklassene er det lagt vekt på å gjøre flyturen bedre enn den tidligere har vært.

Les også: På besøk i SAS' aller helligste

Boeing 737 Next-Generation

La oss først ta en titt på Boeing 737 Next Generation. Ifølge Boeing er 737-en verdens gjennom tidene mestselgende jetfly. Selv om størrelsen varierer, er de fleste flyene i serien ganske like. Flytypen er nok ikke spesielt kjent for sine luksuriøse klasser, siden de for det meste brukes på kortere strekninger.

Men Boeing har også her ønsket å oppdatere flyturen for passasjerene, ved å se på ulike tiltak som kan gjøre flyturen litt mer behagelig for de fleste.

Kanskje det mest iøynefallende er taklyset, som kan dimmes etter ønske. Boeing kan i prinsippet levere hvilken farge som helst på lyset, men anbefaler flyselskapene å velge blå. Boeing forklarer valget med at vi mennesker er vant med å se den blå fargen fra himmelen, og at ved å fylle taket med blått lys oppstår en illusjon av at flyet er høyere og større enn det som er virkeligheten.

Illusjon er stikkordet for flere andre designvalg om bord på de nye Next Generation 737-flyene. Store vinduer gir et inntrykk av at flyet er større enn det virkelig er. Men størrelsen på vinduene er ikke annerledes enn hva som er standard i Boeings passasjerfly. Derimot er utformingen endret, slik at vinduene skal fremstå noe større enn normalt.

En av de viktigste endringene i de nye flyene er en total fornyelse av bagasjehyllene. Boeing forklarer at tilbakemeldingene fra flyselskapene er klare: Flere og flere tar med bagasje ombord, og størrelsen på disse har økt de siste årene. Boeing har adoptert nedtrekksystemet på hyllene, kjent fra større fly, og tilpasset dem til "lille" 737. Du kan se bilder av bagasjehyllene og resten av 737s innovasjoner i bildekarusellen under:

En Boeing 737 Next Generation Foto: Boeing
Lys i taket skal skape en illusjon av at flyet er høyere. Pent å se på er det også. Foto: Kim Jansson
Nedtrekksystem på bagasjehyller er vanlig på større fly, og kommer nå også på Boeings 737-NG-maskiner. Foto: Kim Jansson
De nye hyllene skal gjøre at passasjerene får plass til mer og større håndbaggasje. Foto: Kim Jansson
Businessklasse-seter kan implementeres, men du vil nok neppe se slike seter på SAS og Norwegians sine 737-maskiner i nærmeste fremtid. Foto: Kim Jansson
Standard økonomiklasse. Legg merke til vinduene, som er designet for å virke større enn vanlige flyvinduer.
En nærmere titt på de nye vinduene. Foto: Kim Jansson
Luft og lys i taket. Elegant design, selv om det trolig vil se noe annerledes ut i det ferdige designet.

BOEING 737 NEXT GENERATION:

I tillegg til denne luksusen må det også understrekes at de nye 737 NG-flyene også er forbedret på andre området. Blant annet er det gjort tiltak for å redusere støynivået inne i kabinen, noe som kan øke komforten betraktelig for passasjerene.

Les også: Hvilket er verdens største fly?

Boeing 787 Dreamliner

Det har vært knyttet mye spenning til Boeings nye Dreamliner, som nå er estimert å bli levert i slutten av året. Det er tre år senere enn planlagt, men bedre sent enn aldri.

Mye av grunnen til at Dreamliner har fått så mye oppmerksomhet, er at den er estimert til å kutte kostnader på langdistanseflyvninger på 15-20 prosent. Flyet er konstruert av karbonfiber og titan, noe som gjør det lettere enn andre fly i samme størrelse.

Innvendig er det selvfølgelig også noen nyheter som skal gjøre lange flyturer litt mindre ubehagelige.

En forbedring som alle, inkludert passasjerer på økonomiklasse, vil merke: Nye, store vinduer! Når du først skal reise langt, hender det at det er fint å se ut innimellom, men vinduene er så små på normale fly at det stort sett er personen i vindussetet som får gleden av å se ut. De nye vinduene skal ifølge Boeing være 60 prosent større enn de største de tidligere kunne tilby. I tillegg er vinduene løftet litt opp, slik at det blir lettere for alle passasjerene å få glede av utsikten.

Men vindusinnovasjonen stopper ikke der. For det hjelper lite med store vinduer når vindusskjermene er rullet ned. Derfor har Boeing kvittet seg med vindusskjermene, og laget et helt nytt system som dimmer vinduet fra lyst til mørkt. Det betyr at lyset ikke slipper inn i kabinen, men at det ikke blokkerer utsikten. Høres ut som en flott innovasjon, om det fungerer i praksis.

Dimmere i taket kan tilpasses ulike stemninger. Enten man er i sovemodus, morgenstemning eller lys våken midt på dagen. Foruten å gjøre flyturen mer behagelig, skal lyssettingen redusere faren for å bli hardt rammet av jetlag etter lange turer, ifølge Boeing.

Tørr luft har lenge vært et problem på fly, men også dette har Boeing adressert med sin nye Dreamliner. Den relative luftfuktigheten er økt fra 5 prosent i vanlige Boeing-fly til 15 prosent i Dreamlineren.

På grunn størrelsen er det naturlig at flyselskaper som kjøper flyene vil tilby mer enn bare økonomiklasse. Hvordan de forskjellige selskapene velger å utforme de forskjellige klassene blir spennende å se, men her er det i alle fall rom for å gjøre turen svært komfortabel for de som har passasjerer som er villige til å punge ut litt ekstra. Foran i businessklasse har Boeing lagt opp til å plassere en stor flatskjerm, større enn hva vi har sett på andre fly, og det er naturlig at alle på businessklasse får sitt eget inflight-underholdningssystem.

Kos dere med bildene fra Dreamlineren her:

Slik ser Dreamlineren ut på Boeings konseptbilder. Flyet hadde sin jomfrureise i desember i fjor, og er ventet å bli levert til flyselskapene mot slutten av 2010. Foto: Boeing
Konsept av økonomiklasse. Setene vil naturlig nok bli endret etter flyselskapenes ønsker. Foto: Kim Jansson
Langskjerm i taket viser hvor man befinner seg. Stilig! Foto: Kim Jansson
Et blikk inn på businessklasse. Legg merke til den store skjermen foran, samt lyssettingen i taket. Foto: Kim Jansson
I taket med langskjermen har Boeing plassert senger til kabinpersonalet, slik at de hvile uten å bli forstyrret av masete passasjerer. Foto: Kim Jansson
Setene er ganske like dem du finner i SAS sin businessklasse i dag. De kan legges ut i nær vannrett stilling, slik at en kan få seg litt god søvn på lange flyturer. Foto: Kim Jansson
Vinduene er betydelig større enn på vanlige Beoing-fly. De er også plassert hlyere opp enn normalt, slik at flere passasjerer skal få muligheten til å kikke ut. Legg merke til dimmerknappen under vinduet. Foto: Kim Jansson
Dimmerknappen under vinduene, her bare illustrert med et klistremerke, vil la passasjerene stenge sollyset ute, men bevare utsikten. Foto: Kim Jansspn
Aldri mer kamp om plassene for å oppbevare håndbagasjen. Foto: Kim Jansson
Setene på økonomiklasse er ganske ordinære, og kan selvsagt tilpasses flyselskapenes ønsker. Her ser du godt hvor store vinduene i flyet er, og hvor høyt oppe de er plassert. Foto: Kim Jansson

BOEING 787 DREAMLINER:

Les mer om Dreamlineren her

Boeing 747

Boeings 747-serie har på sine 41 år i luften klart å bli en stor suksess for flyfabrikanten.

Flyets størrelse gjør det mulig å pakke inn store mengder luksus i to etasjer. De nyeste versjonene av storflyet har fått nye vinger og motorer, samtidig som størrelsen på øverste dekk er forlenget.

Den første etasjen blir ofte viet økonomi- og businessklasse, mens kreativiteten og økonomiske hensyn er det eneste som setter stopper for hva andre etasjen fylles med. Boeing sier de fleste selskapene ønsker businessklasse i øverste etasje. Boeing oppgir at færre selskaper opererer med første klasse, fordi færre er villige til å betale prisen for den ekstreme flyluksusen. Men fabrikanten ser for seg at etasjen kan brukes til ekstrem luksus, enten den brukes til å frakte superstjerner eller folk med mye penger i lommeboken.

Ta en titt på bildekarusellen under for å få et lite innblikk på hvilken luksus Boeing ser for seg at de nye 747-flyene kan fylles med:

En Boeing 747, her i versjonen 747-400. Foto: Boeing
Business-klasse på de nye 747-ene. Legg merke til den nye Boeing-standarden med behagelig, blått lys i taket Foto: Kim Jansson
En egen bar for førsteklassepassasjerene. Stor plass for alle passasjerene. Foto: Kim Jansson
Disse sengene kan lett gjøres om til stoler, slik at hver passasjer for en komfortabel og privat flyreise. Foto: Kim Jansson
To etasjer, der bare de som betaler mest er velkommen opp trappen. Foto: Kim Jansson
Slik kan toppetasjen se ut. Et eget lite møterom for forretningsreisende? Foto: Kim Jansson
Eget loungeområde. Foto: Kim Jansson
Boeing legger opp til private båder i øverste etasje. Her får du både seng og sofa, og en dør som kan lukkes, slik at du kan få en uforstyrret langdistansereise. Foto: Kim Jansson
Stor skjerm i hver eneste private bås. Foto: Kim Jansson
Ifølge Boeing kan de private båsene tas opp og ned på dagen og lett erstattes med businessseter. Dermed kan man ha båsene klare til celebre gjester, som er villige til å punge ut litt ekstra for flykomforten. Foto: Kim Jansson
Behagelig? Ja! Men det spørs om flyselskapene tar seg rå til denne ekstreme flyluksusen. Foto: Kim Jansson
De fleste flyselskaper fyller nok nederste dekk så godt som mulig med økonomiklasse, og kanskje businessklasse. Foto: Kim Jansson

Boeing 747

LES OGSÅ: Lær å fly Boeing 747 på en time