Ikke ta alt du leser på nett for "god fisk". Foto: Pre Ervland
Ikke ta alt du leser på nett for "god fisk". Foto: Pre ErvlandVis mer

Falsk omtale

Hoteller og restauranter jukser med omtaler for å sette seg selv i godt lys, og konkurrenter i dårlig lys. I England er flere jukesmakere blitt avslørt.

Det er engelske Sunday Times på nett (TimesOnline) som avslører det de mener er omfattende juks på internettsider som publiserer anmeldelser av hoteller og restauranter. De som driver bostedene og spisestedene publiserer falske positive anmeldelser på populære nettsider, og har også brukt samme metode for å sverte konkurrenter.

Kjente nettsteder

TimesOnline avslører at det på blant andre Tripadvisor.com er blitt postet anmeldelser som er falske. De har funnet ut at flere engelske hotell har smurt på med utelukkende positiv omtale om seg selv, for å komme i bra lys overfor de som leser siden.

Tripadvisor er ikke det eneste nettstedet som har blitt oppsøkt av svindlere. Kjente steder som Fodors.com og Igougo.com har også blitt infiltrert av de falske anmelderne. Problemet er at svindlerne i mange tilfeller er innehavere av hotellene som omtales, eller at de har en eller annen form for tilknytning til hotellet.

Hotell i særklasse

Enkelte går langt i å tillegge seg selv de beste omtaler på sidene. Drumnadrochit hotel ved kysten av Loch Ness fikk postet denne anmeldelsen på Tripadvisor:

"My parents stayed many years ago and said what a lovely spot this place has. They were so right! Well done to the staff, who were really charming . . . Have no hesitation in booking . . . the food is outstanding . . . Believe me you'll love it. "

Den gode omtalen ble ikke postet av en tilfeldig gjest. Det viste seg i ettertid at det var hotellets egen eier, David Bremner, som postet omtalen om sitt eget hotell. Tidligere omtaler om hotellet viser at gjestene normalt ikke er fullt så fornøyde. Hotellet beskrives som "shabby" og med alt for høy pris i forhold til kvalitet.

Restauranter bruker også de samme midlene i følge TimesOnline. Restauranten "Old Bore" hadde denne anmeldelsen på siden:

"Stunning new pub restaurant. Roux brothers scholar opens Old Bore at Rishworth, just been awarded dining pub of the year by Robert Cockroft. Tried it!"

Innsender "glemte" imidlertid å nevne at hans navn var Scott Hessel, og at han var innehaver av etablissementet.

Jekkes opp til fem stjerner

Din mening:

Stoler du på hotellomtaler på brukerstyrte nettsider? (Avsluttet)
Nei, det er alt for lett å manipulere slike data(51%) 183
Jeg gjorde det før jeg leste dette(25%) 88
Ja, det bruker å stemme bra(24%) 86
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


På flere av sidene kan du i tillegg rangere hotellene og gi dem karakterer. TimesOnline gikk inn og publiserte anmeldelser på seks hoteller som hadde fått dårlige kritikker, og klarte i alle tilfeller å presse karakteren for hotellene opp til fem stjerner. Selv om sidene poengterer at anmeldelsene er skrevet av innsendere, og dermed er subjektive, mener TimesOnline at det er problematisk at det går an å manipulere på denne måten. Det er også for dårlig kontroll på det som skrives, og hvem som skriver inn.

Norske hoteller omtales

Også norske hoteller blir friskt omtalt på slike nettsteder. Noen høster uhemmet skryt, mens andre ikke høster fullt så gode kritikker. Noen hoteller omtales som de reneste paradiser på jord, mens andre beskriver som "horrible hotel" eller også "the worst hotel experience ever!"

Artikkelen kan leses i sin helhet på TimesOnline hvis du følger denne linken.