<b>INGEN FALSKE NØDMELDINGER:</b> Hvis du får beskjed om at flyet må nødlande i et Norwegian- eller SAS-fly, så må du sannsynligvis det.  Foto: Per Ervland
INGEN FALSKE NØDMELDINGER: Hvis du får beskjed om at flyet må nødlande i et Norwegian- eller SAS-fly, så må du sannsynligvis det. Foto: Per ErvlandVis mer

Falsk nødmelding - hvordan kan det skje?

SAS og Norwegian forklarer.

Fredag 13. januar i år fikk flypassasjerer om bord et British Airways-fly, som var på vei fra Miami til London, følgende beskjed over høyttaleren:

«Dette er en nødssituasjon. Vi vil om kort tid foreta en nødlanding på sjøen».

Da befant ruteflyet BA206 seg midt over Atlanterhavet og, naturlig nok, skapte denne meldingen en del reaksjoner om bord.

Heldigvis viste det seg at dette bare var en forhåndsinnlest nødbeskjed, som hadde gått på ved en feil. Kabinpersonalet skal ha vært raske med å avblåse nødmeldingen og beklage hendelsen for passasjerene.

– Vi beklager til passasjerene at vi har skapt en unødvendig engstelse, skal en talsmann for British Airways ha uttalt til britiske medier i etterkant.

Har alle fly denne innstillingen?

Ifølge Check-in.dk er det et såkalt PA-system (Public Address) om bord i alle passasjerfly, som brukes til å gi beskjeder til passasjerene underveis på flyturen. I mange tilfeller er det forhåndsinnspilte beskjeder, som automatisk arkiveres av pilotene eller kabinpersonalet.

Men kan flypassasjerer risikere å oppleve dette marerittet i Norge?

– I Norwegian har vi ikke ferdiginnspilte beskjeder i systemet, så det som skjedde om bord på denne BA-flygningen, ville ikke skjedd hos oss. Jeg har stor forståelse for at passasjerene opplevde denne hendelsen som skremmende, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til DinSide.

Les også: Passasjer så flyhjulet falle av, men sa ingenting

Informerer manuelt

Heller ikke SAS har slike forhåndsinnspilte beskjedene om bord i sine fly.

– Vi har sikkerhetsannonsering presentert på video i de flyene som har skjermer, men informasjon i forbindelse med nødssituasjoner skjer manuelt, opplyser Knut Morten Johansen, informasjonsjef i SAS.

Etter det han erfarer, har dette så langt aldri skjedd i SAS.

– Hendelsen skyldes nok forhåndsprogrammert annonsering som har blitt aktivisert ved en feil. Det er helt sikkert en uskyldig forklaring til at det kunne skje, men definitivt et dramatisk budskap som gir grunn til uro når man hører det, forteller informasjonssjefen.