Foto: colourbox
Foto: colourboxVis mer

Få autobahn for deg selv

Vi har opplevd drømmedagen over alle drømmedager. Vi kjørte Mercedes C63 AMG på autobahn - og hadde veien helt for oss selv...

Vi regner med at Tysklands nasjonaldag ikke er så viktig for de fleste i Norge, men for de som virkelig liker bilkjøring er det verdt å merke seg denne dagen.

3. oktober 1990 er dagen da DDR (Øst-Tyskland) ble innlemmet i Forbundsrepublikken Tyskland. Denne dagen er det arbeidsfri i Tyskland, og motorveier uten fartsbegrensning ligger tomme og øde.

Vi har testet

Mange har sikkert lagt opp drømmeturer til Tyskland med den nye go'bilen for virkelig å få kjørt fort. Tanken er jo i grunn grei. Problemet for de fleste er bare at det som regel skjer når det er veldig mye trafikk og ikke minst kø på tyske gjennomfartsveier. Den tenkte fartsorgien har da gjerne endt opp i en eller annen trafikk-kork.

Vi traff derimot maksimalt for to år, da vi var på lansering av Mercedes C63 AMG. Den norske gruppen fikk utdelt denne bomba av en bil, den 3. oktober, og gikk vel bortimot det vi må kalle berserk.

Ikke nok med at den underkuede gjengen fra Norge havnet i fartens høyborg på riktig dag, vi hadde også en brølende 457-hesters V8-er til fri disposisjon. Denne bilen klarer 0 til 100 på 4,5 sekunder og sender C-klassen lekende lett til en sperret toppfart på 250 kilometer i timen.

Med andre ord ble dette en perledag med voldsomt mye fart og god kjøretrening. Vi kjørte lange strekk med toppfart, og gjorde mange akselerasjoner og ikke minst saftige nedbremsinger denne dagen. Veldig spennende, og ikke minst lærerikt!

Ligg unna denne rasteplassen

Men det er regler, også her

Se etter dette skiltet. Opphever fartsgrensen. Vis mer


Selv om tyskere fortsatt har ordningen med fri fart noen steder, gjelder det ikke overalt. Det er viktig å se på skiltene, og ikke minst det skiltet som opphever fartsgrensen. Det er også verdt å merke seg at fri fart kun gjelder biler og motorsykler. Lastebiler kjører fortsatt i 80-90 kilometer i timen. Kjører du i 250 smeller det skikkelig hvis du kjører i baken på lastebil!

Det gjelder også å følge med der det er fartsgrenser. Kjører du for fort her kan du bli tatt. Det virker ikke som om Tyskland i alle sammenhenger er overbegeistret for å bli sett på som et anarkiens hjemland når det gjelder trafikksikkerhet. Det finnes både kameraer, radarer og annet overvåkningsutstyr for fange råkjørere.

Trafikkreglene du ikke kjenner

Bilen

Når du skal kjøre fort gjelder det at bilen er i god stand. Og sjekk dette før du reiser fra Norge:

- Sjekk motor generelt og ikke legg avgårde om det er lenge siden bilen var på service.
- Sjekk dekk, lufttrykk og støtdempere
- Bremsene må være 100 prosent, både skiver og klosser.
- Sjekk olje med jevne mellomrom, men ikke åpne noen som helst lokk under panseret når motoren er ekstremt varm!
- Har du turbobil er det viktig å planlegge stopp og å slakke av litt gradvis, slik at motoren får kjølt seg ned før du stopper helt. Ved høy belastning fortsetter temperaturen å stige etter at motoren har stoppet, uten at den får kjøling.
- Medlemskap i NAF sørger veihjelp i utlandet. Det kan være lurt.

Pass på når du kjører fort

Start forsiktig, og øk farten etter hvert. Ikke gi full gass med en gang du ser et skilt hvor det står Deutschland.

Det er en rekke ting du skal passe på når du kjører fort:

- Riktig sittestilling og ingen løse gjenstander i bilen. Dette er viktig. Ikke bruk mobiltelefon, ipoder og annet rask under hurtig kjøring. (Ikke ellers heller, men nå er det særdeles viktig).
- Det er flere enn deg som er ute for å kjøre fort. Og da mener vi fort! Skikkelig fort!
- Følg med grundig både forover og bakover. Det kan komme en bakfra som kjører 150 kilometer fortere enn deg, selv om du kjører opp mot 200 kilometer i timen.
- Hastighetsforskjellen mellom feltene er stor. Det er vi ikke vant til her hjemme.
- Beregn svært lange bremsestrekninger. Prøv å se for deg hvor lang bremsestrekning du trenger, også firedobler du det.
- Du blir fartsblind! Sjekk speedometeret ofte. Særlig når du skal svinge av på en avkjøring. Du kommer garantert for fort!
- Ikke blink med lysa på biler foran! Det er ulovlig.
- Se opp for lastebiler. Selv om de ikke skal legge seg ut mot venstre, betyr ikke det at det ikke skjer.
- Se opp for andre nordmenn som tror de er i Norge hvor venstrefeltet er et hvilested.
- Sov godt natten før, ikke noe alkohol og fest. Det kan man gjøre etterpå. Du må være uthvilt og i god form når du skal utforske tyske veier med gassen i gulvet.

Har du ikke bil? Det er mulig å leie, men det koster. Vi har sett på litt priser. Her kan man få en indikasjon på hva moroa koster.

Her er bilen vi kjørte.

God tur og ikke glem at det er en viss risiko med denne kjøringen!

Foto: colourbox
Foto: colourbox
FØLG REGLENE: Det er definitivt ikke bare å trykke klampen i bånn så fort du er på Autobahn. Foto: COLOURBOX
Se etter dette skiltet. Opphever fartsgrensen.


Denne saken ble første gang publisert i august 2009.