Etternavnet til en av passasjerene i bookingen mangler én bokstav, men flyselskapet tillater ikke navneendringer Foto: Privat
Etternavnet til en av passasjerene i bookingen mangler én bokstav, men flyselskapet tillater ikke navneendringer Foto: PrivatVis mer

Etternavnet på billetten mangler én bokstav

Kan bli nektet å reise av flyselskapet, som ikke tillater navneendringer.

Etter å ha bestilt ferie til seg selv og en venninne, oppdaget Vegard Hustad at han ved en feiltakelse hadde utelatt én bokstav i etternavnet på venninnens flybillett. Det skulle vise seg å bli et større problem enn forventet.

Flyselskapet tillater nemlig ikke navneendringer på disse billettene. Nå risikerer venneparet å ikke få reist.

>> Også signaturslurv kan gi deg trøbbel

Tillater ikke navneendringer

Flybillettene, som er med Turkish Airlines, har Vegard bestilt gjennom reiseselskapet Supersaver.

Et par dager etter at bestillingen var gjort oppdaget han feilen, nemlig at etternavnet på venninnens billett mangler én bokstav: Det riktige navnet er Holth, men på billettene står det Holt - uten h til slutt.

Vegard kontaktet Supersaver for å rette opp i feilen, men fikk seg en overraskelse.

– Jeg fikk til svar at flyselskapet ikke tillater navnendringer for min flybillett, forteller Vegard Hustad til DinSide.

Selv ikke mot betaling tillater Turkish Airlines navneendringer, slår Supersavers kundeservice fast.

– Jeg har bedt om å få en forklaring på hvorfor dette ikke lar seg gjøre, og blir da kun henvist til avtaledokumentet der det står at navn ikke kan endres etter booking, forteller Hustad.

Les også: Ta ut penger til utenlandsferien? Velg riktig minibank

Kan bli nektet å fly

DinSide har kontaktet Supersaver, som forteller at det er hvert enkelt flyselskap som bestemmer reglene for navneendringer for sine flybilletter. Dermed må Supersaver rette seg etter disse reglene.

Markedsdirektør Marléne Wallberg i Etraveli, forteller at Turkish Airlines generelt ikke tillater navneendringer, hvis ikke kunden har bestilt en billett som er mulig å endre på eller booke om.

Hva bør kunden gjøre i dette tilfellet? Ta sjansen på å reise?

– Generelt anbefaler vi aldri en kunde å ta sjansen på å reise med feilstavet etternavn på billetten, da det hender at passasjerer blir nektet ombordstigning på grunn av dette. Noen ganger kan man ha flaks, andre ganger ikke. I tilfeller som dette er det opp til kunden å avgjøre hva han vil gjøre understreker Wallberg.

Les også: Trøbbel med reisen eller flyselskapet? Finn ut hva du har krav på

Sverre Åril i Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Ingen rettighet å få endre navn

Men kan det virkelig være tillatt for flyselskap å nekte passasjerer muligheten til å rette opp i feil i navnet sitt på flybilletten? Dessverre er svaret ja, ifølge Forbrukerombudet.

– Dette er dessverre en problemstilling vi er godt kjent med. I utgangspunktet er det ikke noe angrerett ved kjøp av flybilletter. Det er derfor viktig at forbrukeren kontrollerer nøye at alle opplysningene er riktige før man foretar sin bestilling, forteller Sverre McSeveny-Åril, juridisk seniorrådgiver ved Forbrukerombudet til DinSide.

Forbrukerombudet har ifølge Åril lenge jobbet for at forbrukerne bør kunne endre navn i feilbestillinger innen et kortere tidsrom etter bestilling, nettopp fordi denne typen tastefeil kan gi store konsekvenser for den enkelte passasjer. Nå skal også EU-kommisjonen være på ballen. De foreslo nylig endringer i regelverket om flypassasjerers rettigheter.

– Vi er svært positive til at kommisjonen nå har foreslått en lovregulert, kostnadsfri adgang til å rette opp i feilbestillinger, sier Åril.

Les også: Måtte signere tre ganger - skrev G feil