<b>TOGTRAFIKKEN «LIVE»:</b> Ny tjeneste skal gi deg muligheten til å sjekke tider og forsinkelser, og til å ta raskere valg om du bør endre reiseplanene dine. Foto: KRISTIN SØRDAL
TOGTRAFIKKEN «LIVE»: Ny tjeneste skal gi deg muligheten til å sjekke tider og forsinkelser, og til å ta raskere valg om du bør endre reiseplanene dine. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Er toget i rute? Nå kan du se dem på togkart

Ny tjeneste fra Jernbaneverket lanseres i dag.

Sommeren står for døren og pendlere på Østlandet kan «se frem til» marerittuke med NSB. Jernbaneverket lanserer i dag en ny tjeneste som skal gi deg rask informasjon om togtidene og vise eventuelle forsinkelser i trafikken. Det er to år siden vi først skrev om denne nye tjenesten.

- «Togkart» skal gi kundene en mulighet til å ta raske valg og eventuelt bruke andre alternativer, sier Victor Hansen, kunde- og trafikkinformasjonssjef hos Jernbaneverket, til Dinside.

Hva er det?

Du kjenner kanskje tjenestene« Flight Radar» eller «Plane Finder»? Det dreier seg altså om tjenester som lar deg live-sjekke hvor flyene befinner seg akkurat nå.

Vi har tidligere omtalt noen av disse tjenestene: Den veldig tidlige tjenesten Flygradar.nu og FlightRadar 24. Det finnes også flere andre liknende flytjenester som apper til smarttelefon.

Nå kommer altså en liknende livetracking-tjeneste for togtrafikken i Norge. Den nye tjenesten kalles rett og slett «Togkart», og gir deg muligheten til å følge togenes bevegelse sekund for sekund.

SLIK VIRKER DET: Victor Hansen i Jernbaneverket demonstrerte for Dinside hvordan togkartet fungerer, på et tidlig stadium for to år siden. Dataene kommer fra ruteplanen, automatisk trafikkinformasjon fra togstyringssystemene og manuelle oppdateringer fra Jernbaneverkets togekspeditører og toginformatører. I framtiden vil også GPS-koordinater brukes der dette er tilgjengelig. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


- Det aller viktigste det skal virke som, er som et raskt oppslagsverk for kundene, slik at de skal få et overblikk hvordan det ser ut i togtrafikken akkurat nå, sier Victor Hansen, kunde- og trafikkinformasjonssjef hos Jernbaneverket, til Dinside.

- På bakgrunn av dette skal du raskere kunne ta ditt eget valg om du kanskje skal jobbe litt lengere på kontoret eller jobbe hjemmefra den dagen. Med denne tjenesten skal kundene kunne ta andre valg for seg selv på et langt tidligere tidspunkt enn i dag, fortsetter trafikkinformasjonssjefen.

Slik virker det

På kartet kan du følge bevegelsene til alle togene, og altså få et overblikk av hvordan togtrafikken flyter og om det er noen forsinkelser i vente.

Dersom du klikker på det toget som er aktuelt for deg, vil du få opp informasjon om hva som er neste stasjon og meldinger om eventuelle forsinkelser og neste forventet ankomstid.

Forsinkelser vil også markeres med et utropstegn på de bevegelige prikkene på kartet (altså togene). Når du klikker på disse, får du opp informasjon om neste forventede ankomsttid.

VARSEL OM FORSINKELSER: Alle de fargede prikkene er tog i bevegelse, og du får informasjon om tider og som her forsinkelser, om du klikker på prikkene. Foto: JERNBANEVERKET/DINSIDE Vis mer


- Dersom du bruker en kombinasjon av flere tog, kan du enkelt få et overblikk av hvordan disse vil korrespondere. Tjenesten skal prøve å få gitt informasjon om forsinkede eller innstilte tog så raskt som mulig, forteller Hansen.

Foreløpig er dette kun en nettjeneste, som du finner her, på Jernbaneverkets nettside.

Hansen forteller at de foreløpig ikke har utviklet dette som en app, men sier at dette er noe som kan komme. Han tipser om at man kan legge nettadressen som et bokmerke på skjermen, for enkel adgang til tjenesten.

Dersom du klikker på stasjonene som er markert på kartet, kommer du videre til informasjonssider om akkurat denne stasjonen, med informasjon om parkering, annen kollektivtranspor og eventuelt andre fasiliteter.

Den nye tjenesten gjelder i hele Norge.

I tillegg til informasjon om passasjertog, gir togkartet også sanntidsinformasjon om godstogene.

- Der kan kundene følge med på hvor er varene mine, og om det kan forventes at de leveres etter planene mine, sier Hansen.

Dette synes vi

Dinside har testet ut den nye tjenesten, og og synes den erganske intuitiv i bruk. På steder med mange tog på kartet, som rundt Oslo S, kan det være vanskelig å få den til å vise informasjonen på togene vi klikker på, den virker litt «nervøs».

Vi har også testet ut nettjenesten fra smarttelefon, og det fungerer ikke helt ideellt, da informasjonen om togene ikke dukker opp ved sirkelen når vi klikker på den, men vi må skrolle ned så vi kommer under bretten på kartet - for der ligger informasjonen vi er ute etter.

LES OGSÅ:
Hvor mange ganger må du egentlig trykke på t-bane-knappen?
Trangt på toget? Ifølge NSB er det ikke fullt før de har trykket sammen seks personer per kvadratmeter