Etter at du har overnattet på et hotell via Hotel.com, kan du anmelde stedet. På denne måten er Hotels.com sikre på at gjesten virkelig har overnattet på stedet. Foto: Colourbox
Etter at du har overnattet på et hotell via Hotel.com, kan du anmelde stedet. På denne måten er Hotels.com sikre på at gjesten virkelig har overnattet på stedet. Foto: ColourboxVis mer

Er hotellanmeldelsen til å stole på?

Falske anmeldelser er et problem, så hva kan du stole på?

Det står nær full pott med stjerner, terningkast eller prikker. Men hvordan kan du være sikker på at hotellanmeldelsen ikke er løgn og bedrag? Etter flere avsløringer av feilaktige og falske gjesteanmeldelser, spesielt knyttet til den gigantiske hotellanmeldertjenesten Tripadvisor, gikk i fjor den britiske hotellnæringen til det skritt å be EU-kommisjonen sikre hoteller mot falske og ødeleggende brukeranmeldelser.

Les mer: Sterk misnøye med hotellanmeldertjenester
Les mer: Tripadvisor advarer selv mot falske anmeldelser

Sunn skepsis rundt brukergenererte anmeldertjenester er derfor smart. Men det er tegn du kan se etter som hjelper deg å vurdere om anmeldelsene bør spille inn på valget ditt.

Flere anmeldelser gir økt trygghet

I brukeranmelder-bransjen finnes mange aktører. Noen fokuserer på spesielle områder, eller språkgrupper, mens andre er tettere knyttet til hotellbransjen.

En av disse er Hotels.com, som også selger overnatting. For noen år siden begynte selskapet å bygge opp en kundeanmeldelse-datatabase, og hittil har de mottatt i overkant av to millioner anmeldelser fra gjester som har bodd på hotellene. Og selskapet mener du skal være rimelig godt sikret mot falske anmeldelser fra denne kilden.

– Bare gjester som har booket gjennom Hotels.com kan anmelde hotellet, forteller Alison Couper, informasjonsdirektør i Hotels.com til DinSide.

Like etter at gjesten har overnattet på hotellet, vil de få en epost med en egen individuell link, hvor de kan få si sin ærlige mening om oppholdet.

– Jo flere som anmelder et hotell, jo mer autoritative vil anmeldelsene bli. For eksempel; når Grand Hotel Oslo får gjennomsnittskarakter på 8,4 poeng fra 273 gjestene som har anmeldt det, da kan man være ganske sikker på at det er et veldig bra hotell, sier Couper.

>>>Men også hotellene overdriver: Se hotellenes lokkebilder

Prisen avgjør forventningene

Et hotell som har mange stjerner, trenger ikke nødvendigvis være det gjestene foretrekker. Dersom et hotell får høy karakter, avhenger det av folks erfaringer og forventningene til stedet.

– Hvis du betaler 300 kroner, vil du du ha helt andre forventninger enn om du betaler 3.000 kroner, påpeker Couper.

>>>Vet du egentlig hva hotellstjernene betyr?

Tar kritikk på alvor

– Sensurerer dere anmeldelser, dersom noen skriver uakseptabelt?

– Vi sensurerer bare anmeldelser dersom vi synes språket er dårlig eller injurierende. Ellers er ordene som du ser skrevet av anmelderen selv, forklarer hun.

Hotellkjeden erfarer også at hotellene tar gjesteanmeldelsene svært alvorlig.

– Det har blitt et viktig redskap for gjestene, men det har også blitt veldig viktig for hotellene, som får press på seg til å alltid måtte yte sitt beste. Gjennom kundenes anmeldelser, kan hotellene finne ut hva gjestene egentlig tenker om dem og på den måten forbedre servicen sin, sier Couper.

Mer: Her finner du DinSides hotellanmeldelser