Dersom du ser overdreven bruk av utropstegn, ord som jeg og vi, samt adjektiver, bør det ringe en bjelle, mener forskerne. Dersom anmelderen stadig refererer til hotellet/feriestedet med sitt fulle navn, og understreker hvem reisefølget var, kan det også tyde på at anmeldelsen ikke er ekte. Foto: Colourbox/TripAdvisor
Dersom du ser overdreven bruk av utropstegn, ord som jeg og vi, samt adjektiver, bør det ringe en bjelle, mener forskerne. Dersom anmelderen stadig refererer til hotellet/feriestedet med sitt fulle navn, og understreker hvem reisefølget var, kan det også tyde på at anmeldelsen ikke er ekte. Foto: Colourbox/TripAdvisorVis mer

Er hotellanmeldelsen ekte?

Slik avslører du falske hotellanmeldelser.

Du gjør lurt i å være skeptisk til brukergenererte anmeldertjenester på nettet. De siste årene har det nemlig blitt avslørt flere feilaktige og falske gjesteanmeldelser, spesielt knyttet til den gigantiske hotellanmeldertjenesten Tripadvisor. I fjor var det faktisk så ille at den britiske hotellnæringen ba EU-kommisjonen om å sikre hoteller mot falske og ødeleggende brukeranmeldelser.

Men nå har forskere utviklet en formel som gjør at de med opp til 90 prosent sikkerhet kan identifisere falske anmeldelser på reisenettsteder som TripAdvisor. Det skriver Telegraph.co.uk

Slik avslører du en falsk anmeldelse

Forskerne har analysert språket til "gjestene" som gir tilbakemelding, og avslører at sleipe hotelleiere bruker bestemte triks for å tiltrekke seg intetanende internettbrukere.

Dersom du ser hyppig bruk av utropstegn, "jeg" og "vi", og overdreven bruk av adjektiver, som for eksempel "veldig" og "egentlig", bør det for eksempel ringe en bjelle.

Og dersom anmelderen stadig refererer til hotellet/feriestedet med sitt fulle navn, og understreker hvem reisefølget var, kan det også være klare tegn på at anmeldelsen er falsk, skal vi tro forskerne fra Cornell University i Amerika.

Les mer: Sterk misnøye med hotellanmeldertjenester
Les mer: Tripadvisor advarer selv mot falske anmeldelser

Slik kom de frem til resultatet

Forskerne ba frilansskribenter om å skrive 400 falske anmeldelser av hotell i Chicago, hvorpå de sammenlignet dem med 400 ekte anmeldelser av de samme hotellene.

Tre frivillige prøvde deretter å skille de falske fra de ekte anmeldelsene, uten hell.

Til slutt kom forskerne opp med en algoritme som kunne identifiser en falsk tekst i ni av ti tilfeller. Typiske signaler var en fortellende skrivestil, overbruk av superlativer, og mangel på detaljer.

Til å stole på, mener Hotels.com

Tidligere i sommer intervjuet DinSide hotellsøketjenesten Hotels.com, som mener du skal være godt sikret mot falske anmeldelser hos dem.

– Bare gjester som har booket gjennom Hotels.com kan anmelde hotellet, sier Alison Couper, informasjonsdirektør i Hotels.com til DinSide.

Hun forteller at like etter at gjesten har overnattet på hotellet, vil de få en epost med en egen individuell link, hvor de kan få si sin ærlige mening om oppholdet.

– Jo flere som anmelder et hotell, jo mer autoritative vil anmeldelsene bli. For eksempel; når Grand Hotel Oslo får gjennomsnittskarakter på 8,4 poeng fra 273 gjestene som har anmeldt det, da kan man være ganske sikker på at det er et veldig bra hotell, sier Couper.

Hotels.com forteller at de kun sensurerer anmeldelser dersom de synes språket er dårlig eller injurierende.