Er dette din neste sengekamerat?

Hotellene spiller både på dine bevisste og ubevisste behov for å få deg som gjest.

Budsjetthotellkjeden Travelodge i Storbritannia har innført koseputer for singelreisende. De har nemlig funnet ut at 57 prosent av de som reiser alene føler seg ensom på turen. I en undersøkelse der 2.000 alenereisende ble spurt, sa også 16 prosent at de syns det var vanskelig å sove når de reiser alene, mens ni prosent faktisk var redde for å sove alene.

Koseputen har fått navnet cuddillow, og er blant annet testet av en skribent i den britiske avisen Times Online.

Cudillow er drøyt 60 cm lang og har to armer som kan holde "rundt" deg. Gratis er det også. Men ett par små haker må du tåle: Du må be om å få den i resepsjonen, og som Times Online beskriver i sin vurdering, så minner puten mer om en beinløs utgave av michelinmannen, enn din kjære der hjemme.

Men for all del - en stor, myk ekstrapute kan da være akkurat det som gjør natten behagelig? Times Onlines skribent mener tiltaket som en kur mot ensomhet er en stor bommert, men at puten faktisk likevel er en suksess, blant annet fordi den er så stor og myk:

«With its lanky arms around me, I slept deeply for ten hours, better than I have done in months. Which almost made even the doorless cupboards, the prison-cell bathroom and the humiliation of asking for the Cuddilow in reception in front of a queue of five other guests, worthwhile.»


Den veien nesa peker

Kjenner du eimen av vafler blir du sannsynligvis glad. Det vet også hotelleiere, som nå benytter seg av mer enn gratis nettilgang og designerbaderom for å lokke. Flere hotellkjeder vil at du skal følge nesa når du velger hotell.

Sofitel har for eksempel designet en egen duft til bruk i hotellenes lobbyområder. InterContinental Hotels Group har valgt å tilføre luften i sine hoteller aromaer som spiller på lag med hotellets omgivelser - for eksempel sitrongress i biler, restauranter og gjesterom på hotellet i Bangkok, skriver News.com.au.

Samme kjede bruker også egne "energigivende" aromaterapautiske dufter i konferanserom og møterom.

Arkitektur som lokkemidler er stort i hotellbransjen. Her fra Marques de Riscal i Nord-Spania, tegnet av Frank Gehry. Foto: Marqués de Riscal Vis mer


Arkitektur som lokkemiddel

Det er vel å bra at sengen er god og servicen upåklagelig. Men de siste årenes oppblomstring av designhoteller viser at også arkitekturen har blitt et lokkemiddel i seg selv. For eksempel i det eksepsjonelle vinhotellet Marques de Riscal i Nord-Spania.

Her finner du flere hotell for vinelskere

I samme land kan du finne et av verdens mest omtalte hoteller det siste året. Få med deg Madrids Puerta America - hver etasje er et designkunstverk.

Vodka til VIPene

Fruktkurv er forrige årtusen. Her er kosepakken som topper det meste: VIP-gjester på Soho Grand Hotel og Tribeca Grand Hotel i New York mottar ved ankomst på rommet en pakke bestående av hip SVEDKA-vodka sammen med et "kjærlighetspulver", en energistimulerende dose og en konsentrasjonsstyrker til å blande i drinken. Jaja, sier vi i redaksjonen ...

Special treatment

Hawaiisk luksushotell som tilbyr spesialservice - til bikkja! Foto: Kahala Resort Vis mer


Kahala Hotel&Resort på Oahu tilbyr seg å lære medbragte hunder hawaiisk. Det vil si kommandoer som sitt, stå, ligg etc. Dessuten får voven egen hundeseng, eget fat og peanøttsmør-hundekjeks laget av hotellets egen kokk. I følge USA Today er hotellet et populært sted for Hollywood-kjendiser, som gjerne akkompagneres av små skjødehunder i siste skrik fra Louis Vuitton.

Og er det ikke vov som skal ha special treatment, har sikkert også VIPene andre behov. Peninsula i Tokyo har installert en negletørker i hvert eneste av sine rom. Nylakkerte fingre og tær loves nå hurtigtørk på teknologisk betryggende vis.

Celebriteter og andre på evige slankekurer bør la påknappen på TVen være i fred om de besøker Köln Marriott i Tyskland. Her sendes nemlig live døgnet-rundt-TV fra kjøkkenet på hotellet. Prøv å sende ned en sær roomservice-bestilling, og se hva kokken sier?

Påbudt dong i Kina

Om det er for å tilfredstille kundene vet vi ikke, men bruker hotellenes besøkende dette tilbudet, vil vi anta gjestene på et eller annet vis sørger for tilfredstillelsen selv. Hoteller i Beijing blir nemlig pålagt å ha kondomer tilgjengelige i alle rom innen utgangen av neste år. Det skrev Reuters i høst. Bakgrunnen er at den kinesiske storbyen opplever en økning i antall HIV-tilfeller, og at byen skal være verter for sommer-OL i august 2008. NB: Hotellene får lov til å ta seg betalt for varene ...