Entusiastens synspunkter

Justin Garvanovic er hals over hode forelsket i berg- og dalbaner. Han er leder i European Coaster Club, som er en klubb for berg- og dalbane-entusiaster.

Justin Garvanovic (foran til venstre) startet The European Coaster Club for fem år siden. Allerede for 15 år siden startet han britisk Coaster Club. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Thundercoaster på Tusenfryd ligger høyt oppe på Garvanovioc' favorittliste.
Foto: Ole Walter Jacobsen. Vis mer

- En god berg- og dalbane må holde interessen din fra start til slutt, sier Garvanovic til DinSide Reise. Hvis du er i en berg- og dalbane og du har muligheten til å beundre omgivelsene, så er det en dårlig bane, fortsetter han. Men det må også være komfortabelt – det er ingen vits i å ikke få sett deg rundt fordi du blir grønn i ansiktet. Få baner oppfyller disse kriteriene, mener entusiasten.

Garvanovic har testet over 300 berg- og dalbaner over hele verden. Her finner du hans favoritter.

Lengde, høyde, hastighet …

Hva betyr det for opplevelsen at en bane har høy hastighet, er lang, eller har bratte stup – og hva er viktigst?

- Tallene sier ingenting. Det er veldig enkelt å bygge en berg- og dalbane med et enormt fall – og oppnå dertil høye hastigheter – men etter fallet må du gjøre noe for å skape spenning. Veldig få av de store banene gjør dette, sier Garvanovic.

Magesug

Mange vil si at magesuget er det beste med å kjøre berg- og dalbane. Når og hvorfor får vi denne sugende magefølelsen?

- Vi kaller det ”airtime”. Det kommer når du føler deg vektløs, og du flyter ut av setet, forteller Garvanovic. Vi elsker det – det skjer vanligvis over en bakketopp, endrer seg avhengig av hvor du sitter i toget. Fronten vil få det når toget kjører raskt over en bakketopp, mens de bakerste vognene får det når toget akselerer ned bakken, så den bakre delen av toget blir dratt raskt over toppen, forteller lederen i den europeiske berg- og dalbaneklubben.

Tre eller stål?

Noen berg- og dalbaner er bygget i stål, mens andre er bygget i tre. Ligger forskjellen kun i konstruksjonen, eller er dette en merkbar forskjell?

- En berg- og dalbane av stål oppfører seg som oftest likt uansett. En bane av tre oppfører seg forskjellig avhengig av om det er vått, tørt eller fuktig – og avhengig av om det er på morgenen eller på kvelden. Den beste turen i en berg- og dalbane får du på kvelden – i mørket – etter en regnskur, når banen er våt. Dette gir tre-banene en karakter som stål-banene ikke har, avsutter Garvanovic.

  • Se Garvanovic' favoritter her.