En manndomsprøve

Hønefoss - Bergen på fire dager - nesten helt for egen pedal. Det er Bjørn Eirik Loftås' store prestasjon denne sommeren.

Nasjonalromantiske vibber på Rallarvegen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Jeg skal sykle fra Hønefoss til Bergen!

Var det et lite gjennomtenkt veddemål inngått en klam kveld på byen? Var det panikkalderen som klasket fyren i mellomgulvet? Rømte han hjemmefra? Ryktene gikk som sprettballer mellom kontorveggene i DinSide da dataredaktør Bjørn Eirik Loftås i ferien sendte en kort e-post til hele redaksjonen der han forkynte at han umiddelbart skulle la tråsykkelen være det foretrukne transportmiddelet på ferden mot vest. Kunne tastaturklapreren virkelig greie dette? Nei, det var det definitivt ikke mange som trodde, selv om Loftås hardnakket hevdet at sommerens ti joggeturer hadde bygget opp lårmuskulaturen til uante dimensjoner til tross for flere års kontorliv.

Så feil kan en hel nettredaksjon ta. Ikke bare fullførte Loftås sin fire dagers eventyrreise over fjellet, han hevder til alt overmål at det gikk relativt smertefritt.

  • Se bildene fra turen her, med vekt på Rallarvegen.
  • Griseflaks med meteorologien

    - Det vakreste stykket av veien var uten tvil strekningen Finse - Myrdal langs Rallarvegen. Jeg var ekstremt heldig med været, noe som gjorde dette veistykket til en uforglemmelig opplevelse. Vill og flott høyfjellsnatur, trange daler, høye fossefall og stupbratte fjellsider, skryter Loftås med alt han kan oppdrive av vestlandspatriotisme.

    - Skulle jeg tatt turen på nytt kan det tenkes at jeg ville syklet mer langs Eventyrveien fra Noresund til Geilo. Da burde jeg kanskje lagt inn en ekstra dag også.

    Tilsammen tilbakela Loftås omkring 40 mil. Nesten hele veien gikk per sykkel, men strekningen Dale - Trengereid er spekket med tunneler, og derfor ikke tillatt for syklister. Her er tog mellom Bulken og Trengereid en god løsning for den som vil prøve samme rute som Loftås.

    Lettere å nyte med ekstra utstyr

    Noen nødvendigheter fra oppakningen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

    For en syklist som allerede i løpet av første dag syklet lenger enn han hevder å ha gjort tilsammen de siste fem årene, er utstyret av stor betydning. Ikke dermed sagt at du trenger det siste og heteste i superdempede og lette offroad-sykler for å beherske fjellovergangen fra øst til vest i Norge. Loftås benyttet en gjennomsnittlig type mountain-bike med ramme i stål og asfaltdekk. Dekkene gjorde jobben sin, og var en fordel siden mye av ruten gikk på asfaltert vei. Enkelte stykker langs Rallarvegen hadde imidlertid rettferdiggjort litt grovere gummi på hjulene. Her gjaldt det å ta det rolig.

    - Jeg kjøpte vinger til styret. Da kan du variere grepet og få mer kraft i motbakkene. Jeg er også glad for at jeg investerte i sykkelhansker. Disse har puter i håndflatene som hindrer at hender og fingre blir numne. Jeg kjøpte også gel-trekk til sykkelsetet samt sykkelbukse med polstring i skrittet, noe jeg anbefaler på det sterkeste. Hjelm er naturligvis også viktig da hastigheten til tider kan bli ganske høy.

    For øvrig hadde Loftås glede av speedometer med funksjoner som gjennomsnittsfart, tidtaker og turteller.

    - En fin motivasjonsfaktor!

    Tips

    Konservativ nynorsk. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

    Nok drikke er viktig, gjerne av typen energidrikk (XL1 eller lignende). Den ferske fjellkrysseren anbefaler at du drikker rikelig, gjerne før du kjenner at du er ordentlig tørst. Dessuten er det lettere å sykle om du fyller dekkene godt med luft. Da er sjansen for punktering også mindre, noe som er et problem for mange som sykler langs Rallarvegen der grus og stein herper dekkene.

    Lappesaker, skiftenøkkel, skrutrekker og lommelykt er greit å ha om uhellet er ute. Noen anbefaler også kompass og toalettpapir.

    - Dette var blant tingene jeg tok med, men ikke fikk bruk for, forteller Loftås, som hevder at de fleste med normal fysikk og god helse bør være i stand til å fullføre denne turen, om nødvendig med litt kortere etapper.

    Bjørn Eirik på Rallarvegens høyeste punkt, 1343 meter over havet ved Fagervatn. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

    Formkurven

    - Jeg kunne kanskje ha vært litt mindre fokusert på å klare turen, og mer opptatt av å nyte den, mener Loftås som heldigvis opplevde formstigning underveis.

    - Den fjerde dagen var kjempefin. Baken var ikke lenger sår, og bena fungerte godt etter gode måltider og en god natt på Finse. Etter et par rolige dager i Bergen fikk jeg lyst til å sykle igjen, et godt tegn! Noen slankekur ble det derimot ikke, jeg gikk ned tre kilo, men disse kom på igjen like fort som de forsvant.

    Fire dager over fjellet

    Dette er ruten Loftås fulgte:

    Dag1 : Hønefoss - Nesbyen
    12,5 mil. Cirka 3 av disse langs Eventyrveien. Overnatting på Nesbyen, Nesbyen Vandrerhjem, for 170 kroner.

    Dag 2: Nesbyen - Geilo
    7 mil langs Riksvei 7. Stigning på 800 meter over en syv mil lang tur gjorde dette til den hardeste etappen i følge Loftås. Overnatting på Geilo, Geilo Alpin Hotel, for 465 kroner.

    Dag 3: Geilo - Finse
    6 mil langs Riksvei 7 og Rallarvegen. Overnatting på velkjente Finse 1222 på Finse, for 865 kroner.

    Dag 4: Finse - Espeland i Arna bydel, Bergen
    13.5 mil langs Rallarvegen og E16, med innlagt tog Bulken - Trengereid på grunn av tunnelene.

  • Se bildene her
  • Eksterne lenker:

  • Eventyrveien

  • Rallarvegen

  • Rallarmuseet

  • Om Finse
  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.