Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

En genial regning

Hvorfor bruker ikke flere restauranter oppdelt regning?

Husets fotograf kom strålende fornøyd på jobb dagen etter en spontan kollegial sammenkomst på DinSides nye "stamsted" for slike utskeielser, Café Con Bar på Vaterland i Oslo.

- Se her, vi fikk oppdelt regning!

Så viste han frem et fotografi av gårsdagens restaurantregning. (Fotografen vår er alltid på jobb, og lar ikke sjansen til å ta et interessant fotografi gå fra seg.) Der var øl- og matkonsumet sirlig listet opp per hode, nummerert som gjest 1, 2, 3 osv.

Det hele er så såre enkelt, men aldeles genialt. med en slik regning trenger ingen å sitte og knaste på mobilens kalkulator for å finne ut hvem som skal betale hva. Ingen her på huset har noensinne fått slike regninger før. Hvorfor i all verden har ikke alle restauranter et slikt tilbud?

Så snedig, ryddig og enkelt! Det blir nesten en fryd å gjøre opp for seg når man får en ferdig oppdelt regning. Foto: Per Ervland Vis mer



- Jeg vil tro de fleste har kassasystemer som gjør det mulig å dele opp regningen slik vi gjør, men mange lar være å bruke det, sier daglig leder på Café Con Bar, Eva Norheim.

- Om det er fordi de ikke kan det, eller ikke gjør det fordi det tar litt lenger tid å legge inn bestillingen i systemet, vet jeg ikke.

Hos Café Con Bar ordnes så og si alle bestillinger slik at gjestene kan få en oppdelt regning etterpå.

- Men vi ser an gjestene litt. Er det en forretningslunsj, regner vi med at én av partene tar regningen. Uansett kan vi levere en vanlig regning til slutt, selv om bestillingen er lagt inn per gjest, sier Norheim.

- Hvordan er responsen fra gjestene?

- Vi har fått mange positive tilbakemeldinger. Vi ser på dette som en del av god service.

Har du eksempler på andre geniale triks servicenæringen overrasker deg positivt med? Eller kanskje noe du synes er helt hårreisende? Skriv i debattforumet.

Å tipse eller ikke tipse...

Tidligere i år skrev vi om restauranter som automatisk legger på tips (ofte kalt "service charge") på regningen, eller slenger på de tre ordene "service not included" som et klart hint til gjestene. Vi fikk også en restaurantssjef til å si sin mening om hvorvidt man skal betale tips eller ikke. Debatten gikk heftig i debattforumet tilknyttet artikkelen. Se hva DinSides lesere mente her: Tre ord som irriterer mange.

Se også hvor det er vanlig å tipse hva i artikkelen Må du betale ekstra?