- Emergency, emergency! - Huh?

Først NÅ kommer kravet om at flypiloter må kunne engelsk.

«Engelskfrasene piloter lærer i dag dekker ikke mange situasjoner et fly kan komme opp i ...»


Nye sikkerhetsregler krever at piloter må kunne engelsk. Det skriver den britiske avisen The Daily Telegraph.

Man skulle tro dette har vært et krav i lang tid, men overraskende nok er det først nå pilotene er pålagt å kunne snakke engelsk før de får sette seg bak spakene på et fly.

Det er International Civil Aviation Organisation (ICAO), som etter å ha rådført seg med International Air Transport Association (IATA), forrige uke bestemte at engelskkunnskaper er obligatoriske. Den nye regelen vil gjelde for hundretusen personer over hele verden.

- We're running out of fuel!
- Que? Foto: Pavel Jedlicka Vis mer


Flere hundre liv skal ha gått tapt i flyulykker forårsaket av kommunikasjonsproblemer. Se eksempler lenger ned.

- Vi mener det bør være en minimumsstandard på engelskkunnskapene i flyindustrien, sa Henry Emery, en engelskkonsulent for luftfarten, og forfatter av et engelskkurs for piloter og flygeledere, til Telegraph.

Er det farlig å fly?

Engelskfrasene piloter lærer i dag dekker ikke mange situasjoner et fly kan komme opp i, som for eksempel at det begynner å bli tomt for drivstoff. De nye standardene krever ikke perfekte engelskkunnskaper, men at man klarer å takle nødsituasjoner, og formidle hva som foregår til flygelederne.

- Så dersom en uzbekisk pilot kommer i trøbbel i peruviansk luftrom, vil han kunne følge instruksjonene fra peruvianske flygeledere, sa Emery.

Det er også viktig at piloter som flyr i luftrom som er trafikkerte, skjønner hva som sies på flyradioen, og dermed hva som foregår rundt dem i lufta.

Så mye tåler et fly

The Daily Telegraph har samlet inn følgende hendelser der språkproblemer har ført til ulykker:

  • 159 mennesker ble drept da mannskapet om bord et American Airlines Boeing 757-fly ikke klarte å kommunisere med flygelederne i Colombia.
  • 349 passasjerer døde etter en kollisjon i lufta mellom et Saudi Arabian Airlines Boeing 747-fly og Air Kazakhstan Ilyushin, fordi de ikke kunne forstå hverandre.
  • 73 mennesker ble drept da et Avianca Boeing 707-fly krasjet i USA, fordi mannskapet ikke klarte å fortelle flygelederne at de var tomme for drivstoff.
  • To mennesker ble drept på Charles de Gaulle flyplass i Paris da en fransktalende i bakkemannskapet taxet inn et fly til samme sted som et fly hvor piloten bare snakket engelsk taxet inn.
  • Kilder: The Daily Telegraph og ICAO