Elendig ferie

Klagerne er misfornøyde med seteplasseringen på flyet, behandlingen de fikk på flyplassen, støy på hotellet, bassengforholdene og maten.

Charterselskapet vil ikke gi dem erstatning, men hva sier Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser?

Skroll ned for å lese hele artikkelen

Illustrasjonsfoto. Hotellet på bildet har ingen forbindelse med det omtalte hotellet i saken. Vis mer


De var to voksne og to barn på ferie til Tenerife, hvorav den ene voksne er avhengig av rullestol. Dette ble underrettet reisebyrået ved bestilling.
Familien fikk utdelt plasser bakerst i flyet på utreise; plasser som ikke var ved siden av hverandre. Klagerne forteller at en flyvertinne forbarmet seg over dem og flyttet dem lengre fremover i flyet slik at de fikk sitte sammen, men de nye plassene de fikk var ifølge klager de trangeste setene om bord – og dessuten plasser uten vindu. Klagerne er ikke fornøyde med dette.

Og problemene på flyreisen var bare begynnelsen;

  • De var lovet å få rullestolen levert ved flytrappen ved ankomst – dette fikk de ikke.
  • De måtte vente en time og 45 minutter før rullestolen kom til rette.
  • Fellesbussen hadde allerede gått da de endelig fikk rullestolen, og de måtte ta drosje til hotellet. De ble sluppet av på feil hotell og måtte gå det siste stykket.
  • De fikk ikke beskjed om morgenmøtet for nye turister.
  • Vannet i barnebassenget var ikke oppvarmet, slik det skulle være ifølge charterkatalogen. Vannet var så kaldt at det ikke gikk an for barna å bruke det.
  • Sjenerende byggestøy fra etasjen under familiens leilighet fra tidlig til sent. Det var informert om byggestøy i området, men ikke i samme bygning.
  • Restauranten var elendig.
  • Dårlig og manglende renhold på rommet.

Klagerne sier at de flere ganger tok sakene opp med Sagas representant på reisemålet. De krever prisavslag.

Avslag hos Saga, men medhold hos nemnda

Saga imøtekommer ikke noen av punktene i klagen, og sier at de ikke kan etterkomme klagers krav. Hos Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er det imidlertid andre toner. Klager får medhold i alle punkter bortsett fra det med seteplasseringen den dårlige restauranten. Nemnda anbefaler at klager får et prisavslag på 4.000 kroner.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.
  • Slik klager du på charterreisen.
  • De mest utrolige klagesakene kan du lese her.

  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.