En opphisset elefant fikk en mann på bryllupsreise i Afrika til å føle seg utilstrekkelig - så han bad om kompensasjon. Illustrasjonsfoto: Colourbox
En opphisset elefant fikk en mann på bryllupsreise i Afrika til å føle seg utilstrekkelig - så han bad om kompensasjon. Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

- Elefanten var usømmelig

Fikk mannlig turist til å føle seg utilstrekkelig!

Klagekulturen bare vokser og vokser. Derfor har reiselivseksperter verden rundt samlet en liste over klager de har fått av misfornøyde kunder som vil ha kompensasjon for reisen sin.

Det australske nettstedet News.com.au har skrevet om de sykeste eksemplene fra misfornøyde turister:

Brunstig elefant

Et reiseselskap fikk en klage fra en turist som hadde sett en opphisset elefant ved et vannhull i Afrika. Turisten sa at synet av den kåte elefanten ødela bryllupsreisen hans. Elefanten fikk ham nemlig til å føle seg utilstrekkelig!

Redd for romvesen

En annen merkelig episode utartet seg på et hotell hvor UFO-troende holdt en konferanse. Gruppen var redd for at de skulle bli infiltrert av romvesen på grunn av at låsene på møterommet ikke hadde blitt byttet.

Bråkete bølger

Et australsk hotell fikk en klage fra en kjent fortballstjerne som ikke fikk sove på grunn av at lyden av sjøen.

Snakker ikke engelsk

Et britisk reisebyrå fikk klager fra turister som ikke hadde likt seg på ferie fordi de lokale ikke ville snakke engelsk til dem.

Fire ukers klagefrist

For noen uker siden skrev DinSide Reise en sak om et charterselskap, TUI Travels, som har sett seg så lei av turister som alltid klager, at de har svartelistet dem. Dermed vil ikke klagekundene få lov å bestille turer med charterselskapet lenger.

Les flere ville klager i denne saken

Men er du en av de som med god grunn vil klage på ferieturen din, kan du kontakte reisearrangøren og kreve å få penger refundert. Flere klager nå enn tidligere på ferier, men det kan komme av at vi har blitt mer reisevante og mer bevisste på rettigheter.

De typiske tingene som nordmenn klager på, er standard på hotell, rengjøring og flyforsinkelser. Klagefristen er fire uker – les mer her om hvordan du klager.