Eksos og ryper i Australia

Vil du reise på en ferie det lukter svidd gummi og eksos av? Vi gir deg historien og bildene fra en av verdens største bilfester.


- Gentlemen, start your engines!!!

Det er ikke langt fra stranden til bilbanen på Gold Coast. Vis mer

Den krasse hylingen fra 19 stykk V8-motorer får nakkehårene til å reise seg selv i den intense solsteiken. Når bilene har passert og den stikkende
eksoslukten har lagt seg, er det lett å stå tilbake med kun et fargeskjær på netthinnen, gåsehud og et desperat behov for ørepropper.

Det er likevel en unik og imponerende opplevelse å kunne se turboladede racerbiler plystre nedover strandpromenaden i over 320 kilometer i timen. Stedet vi befinner oss er Australia, og det mange bilentusiaster mener kunne vært omdøpt fra Surfers Paradise til Racing Paradise.

>> Se den heftige bildespesialen fra Gold Coast her

Biler, øl og raske damer

Av alle billøpene som kjøres i verden, blir den australske runden av Champ Cars regnet som et av de største og mest publikumsvennlige arrangementene. Preget av skyskrapere, hvite strender og et yrende uteliv, er Surfers Paradise Australias ubestridte feriehovedstad og midtpunkt på den populære Gullkysten. I oktober hvert år hersker vill stemning når mer enn 310.000 feststemte motorentusiaster invaderer kyststripen.

Med det offisielle arrangementnavnet Lexmark Indy 300, er det i år 16. gangen ferieparadiset blir forvandlet til en bilbane. Den 4,5 kilometer lange provisoriske gatetraseen består av to høyhastighetsstrekker delt opp av serier med hårnålssvinger og krappe sjikaner. Langs banen settes tribuner opp for dem som ikke har tilgang til en tilskuerplass i høyblokkene på eller utenfor baneområdet. Hele bybildet forandres på de seks månedene det tar å bygge og rive banen, som kun er i bruk fire dager hvert år.

Hvert år kåres de tre peneste Indy-jentene ut av hundrevis av håpefulle. Vis mer


Det er likevel de mange feststemte tilskuerne som tar det meste av æren for å sette byen på hodet. Det er ikke til å stikke under en stol, at de fleste motorinteresserte er middelaldrende menn med en mage for øl. Tatt i betraktning, trenger du heller ikke være et markedsføringsgeni for å klekke ut at bilfansen også liker å plante frontlyktene i lettkledde damer hver gang det er en pause i motorduren. Derfor kryr det av såkalte promo ladies, som er raske til å vise hud og stille opp på bilder med fansen.

Champ Car serien fra Amerika er på besøk i Australia i oktober hvert år. Bilene ligner på Formel 1 biler. Vis mer


Heftige hestekrefter

Champ Car (CC) blir ofte sammenlignet med Formel 1-biler. På en måte er CC-ligaen den amerikanske eliteserien innen bilsport, på samme måte som Formel 1-sirkuset er i Europa og Asia. Mange av de kjente førerne i Formel 1, har også hatt sin storhetstid i CC. Personligheter som Nigel Mansell, Emmerson Fiitipaldi, Jaques Villeneuve og Juan Montoya er noen. Andretti-navnene stikker seg også ut, og det var John Andretti som i 1991 tok seieren da det første CC-løpet ble arrangert i Surfers Paradise.

Selv om mange førere har vekslet frem og tilbake mellom Formel 1 og CC i løpet av årene og bilenes utseende kan ligne på hverandre, er det likevel et ganske annerledes scenario på Champ Car-banen. 2001-vinneren i den australske CC-runden, Christiano da Matta, forklarer forskjellen på de to biltypene og hvorfor CC blir regnet som den mest tilskuervennlige av de to.

Eksosrype Vis mer


- Hvis man ser på Formel 1 i dag, så er det så stor forskjell på bilene at det ikke lenger er like interessant å følge førerprestasjoner og den sportslige delen av serien. Personlig har jeg et ønske om å konkurrere på et likt nivå mot andre gode førere med like biler under like forhold. Jeg er av den formening at Champ Car-serien, med sitt regelverk og biler, er det stedet man kan måle førermessige prestasjoner på beste måte og tilskuerne får mest for pengene.

- I Formel 1 er det størst fokus på aerodynamikk og dekk, mens Champ Car-bilene har alle det samme karosseriet og dekkene. Og selv om Champ Car-bilene har turbo, som gjør de litt raskere i akselerasjonen og en høyere topphastighet, er Formel 1-teknologien mye mer avansert, forklarte Matta til australske medier i fjor.

Høy partyfaktor

Med 800 hestekrefter i rumpa går det unna. CC-biler og lettkledde damer er likevel ikke eneste lokkemiddel for å få flest mulig turister til kysten denne ene langhelgen i oktober. Jetjagere og helikoptere flyr lavt mellom skyskraperne, burnout show røyklegger hele kvartaler og stuntmenn hopper halsbrekkende rundt på motorsykler. For ikke å snakke om utestedene, som pulserer og er åpne 24 timer i døgnet.

Festen går dag og natt i fire døgn. Vis mer


For mange er Indy den største australske festen av alle, men mulighetene til å skille seg ut i folkemengden, er heller smale. Møkkete eller ren, harry, fin eller feit - du finner uansett en som er bedre enn deg. Noe som gjør at mange tilskuere er like personlig overrasket som CC-førerne over å nå mål på søndag, etter fire dager med billøp og feiring. Og da er det nok ikke bare øredøvende V8'ere på fri eksos, sterk sol og mangel på ørepropper som gir såre hoder og rødmarinerte ansikter når den siste bilen passerer det rutete flagget.

>> Se bildespesialen her