God oppførsel er et must - både i lufta og på bakken. Foto: Colourbox
God oppførsel er et must - både i lufta og på bakken. Foto: ColourboxVis mer

Dyrt å være drittsekk i luften

Flypassasjerer som skaper kvalme får svi.

Lørdag måtte et Norwegian-fly på vei fra Oslo til Kypros, mellomlande i København for å slippe av noen passasjerer som lagde kvalme på flyet.

Men hvor ofte skjer det egentlig? Og hva er det som skal til for å bli kastet av et Norwegian- eller SAS-fly?

Ifølge kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, skjer det heldigvis ikke ofte.

– Det skjer ytterst sjelden at vi må kaste av passasjerer på grunn av utidig oppførsel. Stort sett oppfører våre passasjerer seg eksemplarisk når de flyr med oss. Men dersom det oppstår en situasjon som kapteinen mener kan sette sikkerheten til medpassasjerer og besetning i fare, vil han eller hun beslutte å gå ned på nærmeste flyplass. Det er standard prosedyre. Flysikkerhet er tross alt vår aller viktigste prioritet, påpeker Sandaker-Nielsen.

Hurra: Nye passasjerrettigheter i august

Økning av passasjerer som lager kvalme

Passasjerer som er vanskelig å ha med å gjøre, kalles "uregjerlige passasjerer".

Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS. Foto: SAS Vis mer


Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, forteller at lovverket har blitt skjerpet de siste årene på dette området, ettersom det har vært en del hendelser.

– Mange flyselskap rapporterer om at det har vært en økning i antall saker hvor passasjerer lager bråk og kvalme om bord, mens vi i SAS faktisk ikke har sett den samme økningen, sier Johansen, og legger til:

– Når det gjelder antallet saker så har vi en del rapporteringer, med veldig ulik alvorlighetsgrad. SAS flyr nærmere 25 millioner passasjerer i året, så det vil naturlig nok være hendelser hvor passasjerer opptrer kvalmende om bord. Likevel er antallet lavt, og kan ikke karakteriseres som et særlig problem. Men, de alvorlige hendelsene som krever mellomlanding er selvsagt av en slik karakter.

>>>Blottet kvinnes bryster i sikkerhetskontrollen

– Snakk om et betydelig beløp

En ekstra mellomlanding er heller ikke billig, noe lørdagens bråkmakere snart vil erfare.

Lasse Sandaker-Nielsen er kommunikasjonsrådgiver i Norwegian. Vis mer


– Passasjerene som ble kastet av i København på lørdag kan vente seg en anmeldelse og et erstatningskrav fra Norwegian. Vi regner nå på hva denne påtvungne mellomlandingen har medført av ekstrakostnader for oss, men det er ingen tvil om at det er snakk om et betydelig beløp. I tillegg er jo en slik hendelse uheldig for de andre passasjerene, forklarer Sandaker-Nielsen.

Stort sett vil passasjeren/passasjerene, som som er årsaken til mellomlandingen, bli belastet av flyselskapet. Men det er ikke alt. Passasjeren blir da anmeldt, og straffet i form av bøter eller fengsel beroende på alvorlighetsgrad.

– Kostnadene kan variere, men vi snakker om et flere titalls tusen kroner som regel. En slik mellomlanding kan også gi følgekonsekvenser for andre passasjerer om bord som mister sine forbindelser videre og andre avtaler, forklarer Johansen.

Flypassasjer idømt 30 piskeslag ...fordi han nektet å stumpe røyken på flyet.

Alkohol har ofte skylda

Akkurat hvilken oppførsel som aksepteres eller ikke aksepteres, er vanskelig å gi et nøyaktig svar på.


– Det er opp til kapteinen på den gitte flygningen å foreta en subjektiv sikkerhetsvurdering. Men det er klart at når man har å gjøre med passasjerer som oppfører seg aggressivt og som er av en slik art at den virker skremmende på medpassasjerer og besetning, så er det et eksempel på en type oppførsel som ikke er akseptabel, forklarer Sandaker-Nielsen.

Svært ofte er de alkohol som er årsaken til at passasjerer begynner å lage bråk.

– Fra vår side så er vi veldig bevisste på å kunne nekte passasjerer ombordstigning om det er forhold eller signaler som kan indikere at problem kan oppstå. Bakkepersonalet har hjemmel i befordringsvilkårene til å nekte noen å fly. Dette gjelder for eksempel at personer er beruset og kan være til sjenanse for medpassasjerer og besetning. Ofte kan vi be noen ta seg en sterk kopp kaffe på flyplassen, for så å ta et senere fly i stedet etter at de har hvilt seg litt, sier ifølge informasjonssjefen i SAS.

Men dersom SAS ikke oppdager problemet før flyet er i lufta, blir fulle passasjerer nektet alkoholservering. Da hender det at disse også begynner å drikke medbrakt sprit som de har kjøpt på taxfree, noe som blir hardt slått ned på.

– Terskelen er vanligvis lav når det gjelder å kontakte politiet slik at bråkete passasjerer blir møtt av lovens lange arm ved ankomst. Det er noen nordmenn som har opplevd at ordensmakten i enkelte andre land vurderer bråk om bord i fly ganske strengt, forteller Johansen.

Operer ikke med svartelister, men ...

Det er noen SAS-passasjerer som har ført til ekstra mellomlandinger gjentatte ganger. Dette gir flyselskapet anledning til å nekte vedkommende transport ved senere anledning.


– Vi opererer ikke med svartelister, det har vi ikke lov til, men vi kan "… etter utøvelse av rimelig skjønn, nekte å befordre deg (…) dersom vi har gitt deg skriftlig underretning om at vi (…) ikke vil befordre deg på våre flygninger", påpeker Johansen.

Johansen roser personalet både på bakken og i lufta, og mener det er takket være dem at uregjerlige passasjerer ikke er et større problem:

– Først og fremst handler det om å avvise på bakken før ombordstigning, de som man tror kan representere et problem. Profesjonell håndtering av uregjerlige passasjerer er alfa og omega for at en situasjon ikke skal eskalere om bord.