<b>VENNINNEN BLE MANN VED ET TASTETRYKK:</b> Linda Solstad hadde ikke akkurat hellet med seg fredag den 13. Da hun fikk bestillingsbekreftelsen oppdaget hun at venninnen var blitt "mister". Foto: Privat
VENNINNEN BLE MANN VED ET TASTETRYKK: Linda Solstad hadde ikke akkurat hellet med seg fredag den 13. Da hun fikk bestillingsbekreftelsen oppdaget hun at venninnen var blitt "mister". Foto: PrivatVis mer

Dyrt å skifte kjønn på flybilletten

Slik gikk det da Silje Øverby ble «Mr. Silje Øverby» på flybilletten.

Det er ikke bare dyrt å endre kjønn på flybilletten, det er også en stressende oppgave. Det fikk Linda Solstad nylig erfare.

Fredag 13. juli hadde hun skikkelig uflaks da hun bestilte flybilletter til Australia for seg selv og venninnen Silje Øverby.

– Jeg bestilte billett via reiseselskapet Travellink og prøvde å være nøye med å få alt riktig, men da jeg fikk bestillingsbekreftelsen oppdaget jeg at jeg hadde oppført feil kjønn på Silje, venninnen min. Jeg må ha tastet feil i rullegardin-menyen, forklarer Solstad til DinSide.

Les også: - Sjekk at navnet stemmer. I verste fall må du kjøpe ny billett!

Fikk ikke kontakt med Travellink

Siden bestillingen ble gjort fredag kveld, ble det ekstra vanskelig for henne å kontakte reiseoperatøren Travellink for å få rettet opp i feilen.

– Jeg sendte mail og ringte samme dag, men fikk ikke kontakt, da det var stengt for helgen. Da jeg prøvde på nytt igjen mandag, var det fryktelig lang kø, forteller Solstad. som prøvde flere ganger å komme i kontakt med Travellink, uten hell.

Da hun endelig kom gjennom, svarte Travellink at tittelendringen kunne bli et problem og at hun ville få et gebyr, noe Solstad hadde regnet med. Men hun hadde ikke sett for seg at det skulle bli både vanskelig og dyrt.

– Først fikk jeg oppgitt prisen på 2.500 kroner, noe jeg syntes var mye. Jeg ringte derfor opp igjen noen dager senere og tenkte jeg skulle betale gebyret, men at jeg kom til å gå til media med saken. Dette fordi jeg syns det var et uforholdsmessig høyt gebyr og at det var viktig å få satt fokus på den urimelige praksisen. Da Travellink svarte med å øke gebyret til over 5.000 kroner, med begrunnelsen om at billetten i mellomtiden hadde blitt dyrere, ba jeg dem avvente nok en gang. Jeg kunne ikke se at prisen på billetten hadde økt med mer enn cirka 100 kroner da jeg sjekket, så et påslag på over 2.500 kroner kunne jeg ikke forstå. Det virker jo også litt pussig å måtte betale mellomlegg for en ny billett når man allerede har reservert setet. De burde jo sagt riktig pris med en gang den dagen, det virker jo veldig rart når det plutselig øker slik etter jeg sa jeg ville gå til media med det, sier Solstad forvirret.

Les også: Navnebytte kan bli dyrt - men skrivefeil er gratis hvis feilen er liten

Plutselig blir det billigere

Etter å henvendt seg til ambassaden i Australia, som forteller henne at de ikke bryr seg om en skrivefeil i flybilletten så lenge passet og visumet er riktig, kontakter Solstad Finnair. Når flyselskapet får vite at feilen ikke har noe å si for immigrasjonsmyndighetene i Australia, blir alt plutselig mye billigere.

– Da kunne Finnair plutselig endre gebyret til 600 kroner. Det er fryktelig mye bedre enn de 5.000 kronene Travellink ville ha. Jeg trodde aldri det skulle bli et så stort problem, påpeker Solstad.

Reisedirektør i Travellink, Elisabeth Lindberg, forklarer hvorfor det er tungvindt å endre en så liten detalj.

– I Travellink har vi innført gode regler der kunden må krysse av i en boks hvor de bekrefter at de har skrevet riktig navn og opplysninger. Skriver kunden feil, er det nesten umulig å endre det, da flyselskapene ikke godkjenner det. Dersom vi lykkes, tar både vi og flyselskapene et gebyr for dette. Men vi gjør vårt ytterste for å hjelpe kunden, påpeker Lindberg til DinSide.

Travellink samarbeider med totalt 560 flyselskaper, men det er ifølge Lindberg mindre enn fem selskaper som aksepterer en slik endring.

Les også: Ikke tull med navnet ditt - slik gjør du hvis du har æ, ø og å i navnet ditt

Derfor økte Travellink prisen

Lindberg har undersøkt med bookingavdelingen for å se hva som har skjedd.

– Kunden booker reisen sin 13. juli og kontakter oss 17. juli da de oppdaget at det står MR i stedet for MS på Silje Øverby. Travellink får beskjed fra Finnair om at det ikke er mulig å endre i den eksisterende bestillingen mot endringsavgift på grunn av at noen av flyrutene er codeshare med Qantas og Cathay Pacific.

– Det eneste alternativet var å lage en ny bestilling i riktig navn og utstede en ny billett og avbryte den gamle. Kostnaden er høyere fordi man også må betale for eventuelle prisforskjeller mellom den nye og den gamle billetten - i tillegg til å endre avgiften, forklarer Lindberg.

Finnairs vanlige avgift for endringer er 700 norske kroner + Travellink-avgiften (400 norske kroner) + en eventuell endring i billettprisen på den nye og gamle billetten, ifølge direktøren. Hun viser hvorfor regnestykket ble så høyt som det ble.

– Dette gjør at prisen også var forskjellig de to gangene kunden ringte. Første gang var prisen 2.585 kroner (1.485 for prisforskjellen til høyere priskategori + 700 + 400), og når kunden ringte to dager senere var ikke den billettprisen der lenger og det resterende beløpet var 5.306 kroner (4.206 for prisforskjellen til høyere priskategori + 700 + 400).

Les også: Hans Morten hadde feil kjønn i passet

Er glad for at det ordnet seg

Lindberg ser at Solstad kontaktet Finnair selv, og at hun fikk endret den nåværende bookingen.

– Finnair sa til Travellink at det ikke var mulig å endre billetten, men jeg ser de belastet kunden med deres vanlige endringsgebyr, slik at alt er ordnet for kunden. Vi beklager at vi ikke kunne hjelpe kunden, men er glad for at det løste seg til slutt, sier Lindberg.

Solstad er oppgitt over at det er så vanskelig å endre en liten feil.

– Dersom det er slik at det er så vanskelig å få endret småfeil, bør de kanskje vurdere å gjøre noe med bookingsystemet? Det virker jo litt pussig å måtte betale mellomlegg for en ny billett når man allerede har reservert setet. Og videre syns jeg det er uprofesjonelt at ingen kunne ta ansvar. De bare henviste meg frem og tilbake mellom Travellink og Finnair. Det er kanskje en idé å bedre kommunikasjonen mellom flyselskapet og agenten, svarer Solstad.

Hun er glad for at alt endte godt, men sitter igjen med følelsen av at reiseselskapet og flyselskapet bare kan ta så høye gebyrer de bare vil.

– Hovedpoenget er at det er et urimelig gebyr for feilen som ble gjort. Men 600 kroner, som Finnair tok til slutt, er jo greit. Det er jo tross alt jeg som har gjort en feil, sier hun.