Dyrere å fly fra Storbritannia

Fra og med i dag har Storbritannia doblet flypassasjerskatten. Dermed blir det dyrere å fly fra flyplasser i Storbritannia.

Fra og med 1. februar dobles flypassasjer-
skatten (Airport Passenger Duty, APD) i Storbritannia. Grunnen er at passasjerene skal betale mer for forurensingen de forårsaker.

Den britiske fly-
passasjerskatten må betales av alle som flyr FRA en britisk flyplass - dermed blir flybillettene fra Storbritannia til Norge dyrere også med norske flyselskaper.

Det blir cirka 60 kroner dyrere å fly mellom Storbritannia og Norge.
Montasje: Per Erveland Vis mer

De nye avgiftene for kortere flyturer (fra Storbritannia og til Europa, og innenlands i Storbritannia) er 10 pund (cirka 123 kroner) for passasjerer i økonomiklasse, og 20 pund (cirka 246 kroner)
for passasjerer i businessklasse. Økningen er dermed cirka 62 kroner for de som flyr fra Storbritannia til Norge i økonomiklasse, og 123 kroner for de som flyr businessklasse.

Skal du fly med for eksempel British Airways eller SAS Braathens via London og videre til en annen britisk flyplass, må du betale økt flypassasjerskatt for innenriksflyturen. På hjemveien (for eksempel fra Edinburgh til London til Oslo), må du betale den økte flypassasjerskatten to ganger. En tur/retur Oslo-London Edinburgh koster dermed cirka 186 kroner mer etter 1. februar.

For flyturer til resten av verden fra Storbritannia hopper flypassasjeravgiften opp til 40 pund (cirka 492 kroner) for passasjerer i økonomiklasse, og 80 pund (cirka 984 kroner) for passasjerer i businessklasse.

Hva med selskapene som flyr mellom Norge og Storbritannia?

De fleste britiske flyselskaper økte sine billettpriser straks etter at den britiske regjeringen bestemte at APD skulle øke. Alle som etter 12. desember har bestilt billetter til flyreiser med avreisetidspunkt etter 1. februar med British Airways, betalte den økte passasjerskatten. Kjøpet du flybilletter med avreise i februar FØR 12. desember, betaler British Airways den økte passasjerskatten for deg. Denne servicen vil koste selskapet til sammen 11 millioner pund (cirka 135,4 millioner kroner)!

SAS Braathens har valgt samme løsning som British Airways. Alle som har kjøpt billetter med reisetidspunkt 1. februar eller senere, har betalt cirka 60 kroner mer for billetten (man betaler bare den økte passasjerskatten når man flyr fra Storbritannia). De som bestilte billettene før rundt 12. desember, får dekket de ekstra kostnadene av selskapet. Det forteller informasjonssjef Thomas Midteide.

- Hva koster det dere?

- Den koster oss ganske mye penger, men ikke så mye som British Airways. Men vi vil ikke kreve inn ekstra penger av de som allerede hadde kjøpt billetter før økningen var annonsert.

Norwegian er enda mer generøse enn SAS Braathens. Flyselskapet vil ikke kreve inn den økte passasjerskatten før fra og med 1. februar. Det betyr at alle som har bestilt billetter med avreise 1. februar eller senere slipper unna den økte passasjerskatten.

- Vi vet ikke hva det vil koste oss, men vi har ingen planer om å kreve inn pengene på etterskudd, sier Anne grete Ellingsen, informasjonsdirektør i Norwegian.

Ryanair etterkrever

Økningen av passasjerskatten har ikke vært så populær blant lavprisselskapene, som har protestert kraftig mot avgiftsøkningen.

Ryanair er ikke like generøs som British Airways eller SAS Braathens, og krever inn den økte passasjerskatten på etterskudd for de som før 7. desember kjøpte billetter med avreisetidspunkt 1. februar eller senere. Pengene vil kreves inn ved innsjekking. De som bestilte billetter 7. desember eller senere, har allerede betalt den økte passasjerskatten. Selskapet er ikke glade for økningen, og oppfordrer sine passasjerer til å sende epost og protestere til den britiske finansministeren Gordon Brown, som bestemte at APD skulle dobles.

Dette står å lese på Ryanairs nettside:

"I budsjettalen 6. desember 2006, annonserte finansminister Gorden brown at han hadde bestemt seg for å DOBLE den tåpelige og forbrukerfiendtlige flypassasjerskatten."

Videre skriver Ryanair at den økte skatten vil generere en milliard pund (cirka 12,3 milliarder kroner) i inntekter til den britiske stat, men hevder at den ikke vil gjøre noe for miljøet.

"Fortell "Grådige Gordon" at han skal holde fingrene unna våre lave priser, og slutte å stjele fra vanlige flypassasjerer", skriver selskapet videre.

Kilder: The Times, British Airways og Ryanair