Bilde av Oberst John P. Stapp på rakettsleden "Sonic Wind I" som kjørte i hysteriske 421 mph i mars 1954.<br />
Opprinnelig kilde: http://www.af.mil/news/airman/0498/sled4.htm Foto: Wikimedia-Commons
Bilde av Oberst John P. Stapp på rakettsleden "Sonic Wind I" som kjørte i hysteriske 421 mph i mars 1954.
Opprinnelig kilde: http://www.af.mil/news/airman/0498/sled4.htm Foto: Wikimedia-CommonsVis mer

Du skal overleve flykrasj på 16 G

Nye sikkerhetsregler innført i USA, kommer snart i Europa.

Kan du overleve et flykrasj? Mange tenker nok at det skal mye flaks til. Men skal det det?

Neste år kommer det nye sikkerhetsregler i Europa som sier at flykabinens interiør skal være såpass stødig at ingen passasjerer slår seg bevisstløse ved krasj som tilsvarer 16 G (16 ganger gravitasjonskraften), skriver Aero-News.net. Formålet er at passasjerer skal holde seg ved bevissthet, og klare komme seg ut av flyet dersom det begyner å brenne. Disse reglene er allerede innført i USA.

Men hvor mye er egentlig 16 G?

I følge Wikipedia brukes G-kraft begrepet blant annet for å angi kreftene en flyver utsettes for i et fly ved en manøver. Når du utsettes for 5g så utsettes du altså for fem ganger tyngdekraften, og en normal frisk person kan klare opp til 9G uten å besvime. Ved en kroppsvekt på 70 kg vil da kraften være tilsvarende om personen skulle veie 630 kg på jordens overflate i stillestående tilstand. Vi kan også minne om at et F16 fly er konstruert for å tåle 9G, så det er altså ikke småtterier flykabinene nå skal tåle.

Regelen høres kanskje litt urealistisk ut, da mange tenker at det er vanskelig å overleve et flykrasj. Men en undersøkelse britiske Civil Aviation Authority utførte i 2005 viste at 80 prosent av flykrasj var mulig å overleve, og at bedre seter kunne ha forebygget 62 dødsfall.

Kollisjonsputer i flyet

Kollisjonsputer er blitt standard i biler. Men hva med i fly? For det finnes faktisk kollisjonsputer til fly, også.

En amerikansk produsent av kollisjonsputer mener å ha løsningen for flyselskapene. Selskapet AmSafe har utviklet et setebelte med innebygget kollisjonspute. Hittil har kollisjonsputer i fly vært mest vanlig for mindre flymodeller, men flere kommersielle flyselskaper har begynt å installere kollisjonsputer i sine kabiner. Det gjelder for eksempel Air France, KLM og Cathay Airlines. Sistnevnte har nå kollisjonsputeseter på alle sine fly.

Les mer og se video av hvordan setebeltet med kollisjonspute fungererer her.

Dyr investering

Et kollisjonsputebelter produsert av AmSafe, som er ledende på dette, koster 1.200 dollar, mens et vanlig setebelte koster 25 dollar. Det dreier seg altså om ganske kostbare investeringer for flyselskapene.

Bloomberg News har rapportert at mange av de nye flysetene som er designet er laget slik at de skal tåle 16 G, og da trengs ikke kollisjonsputebelter.