Vis mer

Du må betale mer for bussen

To-prissystem innføres i Akershus, og gjør det 16 kroner dyrere å kjøpe billett ombord.

I oktober 2011 innføres det nye pris- og sonesystemet for Oslo og Akershus, og dermed blir det dyrere å kjøpe billett i siste liten - også for de som går på bussen i Akershus

Dyrere å kjøpe billett ombord

På Ruters siste styremøte i mai ble det nemlig bestemt at Akershus skal få samme topris-system på enkeltbilletter som i Oslo.

I Oslo fungerer topris-systemet slik at enkeltbilletter koster mer ved kjøp ombord på busser og trikker, enn ved forhåndskjøp av billetten på for eksempel automat eller hos Narvesen.

Gry Isberg hos Ruter. Foto: Ruter Vis mer

- To-prissystemet innføres i hele Oslo- og Akershus fra oktober i år. Men grunnet mangel på kommisærer til å selge billettene, vil alle unntatt den nye sone 1 bli fritatt fra systemet. Dermed trer det ikke i kraft for fullt før i løpet av 2012, når tilgjengeligheten på billetter er bedre, sier Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter, som oppfordrer potensielle kommisærer til å melde seg.


Den opprinnelige sonen for Oslo by, utvides til å inkludere Lysaker, Fornebu og Lørenskog. Dette betyr blant annet at hele T-banens nett blir innlemmet i sone 1 med det nye sonesystemet.

Her kan de reisende surfe gratis

16 kroner dyrere ombord

Per i dag koster en enkeltbillett for voksen 27 kroner, mens billett ombord på busser og trikker koster 40 kroner. Fra og med oktober vil disse prisene være henholdsvis 28 og 44 kroner - altså 16 kroner dyrere ombord på transportmiddelet, mot 13 kroner med dagens priser.

Disse prisene blir de samme i hele Oslo og Akershus, for reiser innenfor 1 sone. For hver nye sone du betaler for, koster enkeltbilletten 20 kroner mer. Med enkeltbillett betaler man for maksimalt fem soner, uansett hvor langt man reiser.

Bakgrunnen for å innføre et topris-systemet i hele regionen, er at Ruter ønsker et felles prissystem, samt bedre punktlighet på avgangene.

- Rapporter viser at passasjerene verdsetter punktlighet aller høyest. Dessuten koster forsinkelser over 3 milliarder årlig, sier Isberg.

Og salg av billetter ombord på bussene kan fort bidra til økte forsinkelser.

- Salg av billetter ombord tar mye tid. Med de nye prisene ønsker vi å få flere til å kjøpe billett før de går ombord, sier Isberg.

Slik blir de nye togene
Kundene må lese reisevilkårene