Blir flyet ditt innstilt, kan du kjøpe nye billetter med et annet selskap - om det er det raskeste alternativet.
Blir flyet ditt innstilt, kan du kjøpe nye billetter med et annet selskap - om det er det raskeste alternativet.Vis mer

Du kan velge å reise med konkurrenten

Dersom flyreisen blir kansellert og flyselskapet drøyer med ombooking av billettene.

Blir flyreisen din avlyst, skal flyselskapet betale for ombooking - også med et annet flyselskap dersom det er det raskeste alternativet.

Dette slår København byrett fast i en fersk dom, ifølge Tænk.

Reise så fort som mulig

Skulle et fly bli innstilt har du i henhold til felles, europeiske regler krav på å få reisen ombooket. Nå slår altså den danske domstolen fast at flyselskapet skal betale for en ny reise - også med andre selskaper, i disse tilfellene. Du har nemlig krav på en ny reise så hurtig som mulig – uansett om det er med det opprinnelige flyselskapet eller med en av konkurrentene.


Og på grunn av nettopp disse felles reglene for europeiske flypassasjerer, skal dette kunne gjelde også for norske passasjerer.

– Den danske dommen er basert på regelverket som er ordrett i EU- og EØS-området. Det gjelder altså også i Norge. Forbrukerrådet mener på grunnlag av dette at også norske forbrukere kan ha krav på dette når flyselskapet ikke tilbyr tilfredsstillende omruting innen rimelig tid, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet til DinSide.

Også i dommen ble det lagt vekt på at KLM, som saken gjalt, ved kansellering av flyreisen ikke kunne tilby en ny avgang før etter fire dager.

Les også: Dette er verdens beste flyselskap

Hvor lenge du må vente spiller inn

Jurist i det danske Forbrugerrådet, Mads Mølgaard Bräuner, sier til forbrukernettstedet Tænk at det er første gang de ser at et flyselskap blir dømt til å ombooke til et annet flyselskaps flyavgang. Han understreker at dommen har stor prinsipiell betydning, og oppfordrer forbrukerne om å passe på rettighetene sine.

Men bør nordmenn som opplever noe liknende, ta sjansen på å bestille billett med et annet selskap? Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet understreker at dette ikke har vært prøvd i Norge, og vil derfor være forsiktig med å rådgi forbrukere til å kjøpe nye billetter fra et annet selskap.

– Vi ikke kan garantere for utfallet i lignende norske saker, sier hun, og råder forbrukerne om å være i dialog med flyselskapet man er kunde hos i disse sakene.

Samtidig kan hun vise til saker i Flyklagenemnda, hvor nemndas flertall har tilkjent erstatning til alternativ transport i form av tog i et liknende tilfelle.

– Begrunnelsen har vært at omruting ikke har skjedd ”snarest mulig” og at utgifter til forpleining som flyselskapet ville vært pliktig til å dekke, er spart ved at klager har tatt toget videre, forteller Rygg.

Les også: Unngå forsinkelser? Dropp disse avgangene!