Det var korte køer foran den selvbetjente bagasjedrop-en da DinSide var innom Gardermoen onsdag denne uken. Foto: Berit B. Njarga
Det var korte køer foran den selvbetjente bagasjedrop-en da DinSide var innom Gardermoen onsdag denne uken. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Du kan sende bagasjen selv

Enkelt, og du slipper lange køer.

Til tider kan det være lang ventetid på flyplassen for å avlevere bagasjen, ikke minst i forbindelse med felles ferier. Nylig skrev DinSide at en måte å unngå køer på er å reise med ryggsekk, siden man da må levere bagasjen i spesialbagasjen.

Et annet godt alternativ er å sende bagasjen selv. Så langt har nemlig ni norske flyplasser en selvbetjent bagasjedrop, Gardermoen inkludert.

Her har de selvbetjent bagasjedrop

Det er Sola, Haugesund, Flesland, Molde, Ålesund, Værnes, Bodø, Tromsø og Gardermoen som har en slik selvbetjent løsning, og i Kristiansand blir dette installert i løpet av høsten, forteller Morten Asbjørnsen i Avinor til DinSide.

Du skanner selv din egen koffert, før den sendes avgårde. Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Løsningen på Gardermoen kom i gang for fullt i mai i år, etter en prøveperiode i vinter.

– Erfaringene var såpass gode at vi har valgt å fortsette. I dag er det fire skranker, og i løpet av høsten utvider vi med 12 til, forteller Vegar Gystad, pressesjef ved OSL til DinSide.

De selvbetjente skrankene er beregnet passasjerer som reiser med selskapene Norwegian, SAS, Blue1 og Widerøe, og ligger på innsjekkingsområde D.

Les også: Ble bagasjen forsinket, kan du kreve mer erstatning av flyselskapet

Enkel i bruk

DinSide har tatt turen innom Gardermoen for å sjekke ut den selvbetjente løsningen, som ser ut til å fungere bra. Køene foran hver skranke besto av maks fire personer, og hver person brukte minimalt med tid på å sende avgårde bagasjen.

Vi tok også en prat med personell som var tilstede for å gi assistanse ved behov, som kan bekrefte at bagasjeløsningen ser ut til å fungere.

Ifølge Gystad er det så langt enkelte passasjerer som bruker selvbetjent bagasjedrop mer enn andre.

– De foreløpige tilbakemeldingene er at Norwegian sine kunder er veldig ivrige på å bruke løsningen, men at de andre selskapenes kunder ikke bruker det så mye. Hvorfor vet vi ikke, sier han til DinSide.

Personalet på Gardermoen som vi snakket med, kan ha svaret på dette. De hevder dette skyldes at Norwegian selv ber kundene benytte den selvbetjente løsningen.

Les også: Det er her bagasjen forsvinner!

Sliter du med å få til avleveringen av bagasje, er det personell til . Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Slik fungerer det
Etter å ha sjekket inn på en av flyselskapenes innsjekkingsautomater, legger du bagasjen på bagasjebåndet og følger instruksjonene på skjermen tilknyttet skranken. Her skal man punkt for punkt få beskjed hva man skal gjøre, og når bagasjetaggen skal scannes.

Er bagasjen for tung, får man også beskjed om dette, og den må den leveres i flyselskapets bemannede bagasjeskranke.

Tradisjonelle kofferter med fire hjul under bør legges på siden, mens ryggsekker må leveres som spesialbagasje.

Les også: Glemte du også dette på Gardermoen?