Driftsutvikler Lars Helge Aasvestad viser oss hvordan automaten virker. Foto: Berit B. Njarga
Driftsutvikler Lars Helge Aasvestad viser oss hvordan automaten virker. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Du kan boarde helt selv

Avinor tester ut selvbetjente boarding-gater.

Å gjøre ting på egenhånd blir mer og mer utbredt på norske flyselskaper, og DinSide har tidligere omtalt den selvbetjente bagasjedrop-en på Gardermoen og selvbetjent passkontroll med ansiktsgjenkjenning.

Nå er de også i full gang med å teste selvbetjent ombordstigning.

Kommer på flere flyplasser

Det er allerede rundt ett år siden det ble satt opp selvbetjente boarding-gater på Gardermoen. Du finner også slike gater på Kjevik lufthavn i Kristiansand.

Erfaringene så langt er ifølge driftsutvikler Lars Helge Aasvestadstort sett positive. Han kan også fortelle at flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim vil få satt opp selvbetjente boardinggater.

– Bare i september har 5.000 passasjerer benyttet seg av automatene, og totalt 60.000 i løpet av det siste året, forteller Aasvestad til DinSide.

På Gardermoen er det satt opp åtte slike selvbetjente boardinggater på innenlandsgater i Pir Syd, mens det finnes to automater på i alt to utenlandsgater, samt i bussloungen.

Etter endt testperiode er målet at det skal komme opp flere slike automater.

Les også: Vil ha nytt tollsystem på Gardermoen

Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Slik fungerer det

Skal du bruke en av de selvbetjente boarding-gatene, gjør du følgende:

Du skanner strekkoden på papirbilletten eller billetten på mobiltelefonen. Har man ikke forhåndsbestilt sete, får man ut en lapp med seteanvisning. Når alt er klart lyser det grønt på en skjerm, og du slipper gjennom gaten.

Erfaringen så langt er at de nye gatene fungerer bra, men at passasjerene selv i noen tilfeller lager krøll i systemet. Er folk utålmodige stopper automaten opp.

– Passasjerene kan være litt utålmodige og skanner billetten rett etter at forrige passasjer har gått gjennom gaten. Da vil det stoppe opp, og personen får beskjed om å gå til skranken, forteller Aasvestad.

Han tror de fleste vil bli vant til å bruke løsningen etter et par reiser. Om alt går som det skal, vil den selvbetjente løsningen kunne slippe gjennom 12 personer per minutt. Løsningen er så langt mest brukt av Norwegian, men også SAS benytter seg av disse gatene.

Når alt ser ut til å fungere godt nok vil testingen avsluttes, og man satser på å få på automater på flere av gatene.