Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Dropp mat - unngå jet lag

Stadig på farten? Ny forskning viser at faste kan gjøre det lettere å komme seg fra jet laget.

Vår daglige søvnsyklus, atferd og stoffskifte styres av en kraftig hovedklokke. Forstyrrelser i døgnrytmen har vist seg å kunne føre til blant annet søvnløshet, depresjoner, hjertesykdom, kreft og nevrodegenerative sykdommer.

Men ifølge forskere ved Harvard University har hjernen i tillegg til hovedklokka en måltidsklokke, som holder styr på måltidsrytmen.

Mens hovedklokka er svært følsom for dagslys, er måltidsklokka følsom for spisemønstrene våre.

Foto: colourbox.com Vis mer


Forskerne utførte en studie på mus, og oppdaget at hovedklokka overstyrte måltidsklokka når musene ikke hadde tilgang til mat, slik at de holdt seg våkne til de fant noe å spise.

Forskerne tror derfor at skiftarbeidere og reisende kan holde trøttheten i sjakk ved å faste.

Tilpasningen blir lettere

Ifølge studieleder Clifford Saper kan skiftarbeidere og reisende bruke måltidsklokka bevisst til å tilpasse seg henholdsvis nattjobbing og overgang mellom tidssoner, noe som ellers kan gjøre at de blir omtåket og får jet lag.

- Hvis du for eksempel skal reise fra USA til Japan må du tilpasse deg en tidsforskjell på elleve timer. Men fordi kroppens biologiske klokke bare klarer å forskyve seg litt hver dag, vil man gjennomsnittelig bruke en uke på å tilpasse seg den nye tidssonen, forklarer Saper til BBC News.

Les også: Mer om jetlag

Løsningen er imidlertid å la være å spise, og en fasteperiode på 16 timer er nok til at måltidsklokka blir koblet inn.

- I dette tilfellet vil det rett og slett være nok å ikke innta mat på flyet, for deretter å spise så snart du lander. Det bør gjøre tilpasningen lettere og gjøre at du unngår noe av den ubehagelige følelsen ved jet lag.

Les også: Slik takler du jet lag

Dr. Neil Stanley, som er søvnekspert ved Norwich University Hospital, sier til BBC News at han tror at oppdagelsen kan bli svært nyttig for skiftarbeidere og reisende.

- Dette kommer aldri til å få symptomene til å forsvinne helt, men det kan absolutt gjøre dem mer overkommelige.

Les også: Andre måter å komme seg fra jet laget på