Har du noen formening om hvordan ditt drømmeflyselskap skal være? Foto: Colourbox
Har du noen formening om hvordan ditt drømmeflyselskap skal være? Foto: ColourboxVis mer

Drømmeflyselskapet

Hadde bare alle flyselskap vært som dette...

Hver gang vi skriver om ekstraavgifter, seteplass, forsinkelser, flypriser, lavpriskalendere - stort sett alt som har med fly å gjøre - engasjeres dere lesere sterkt. (Det gjelder særlig hvis saken handler om Ryanair.)

Det er alltid noe å skrive om flyselskapene, for det dukker stadig opp nye ruter, avgifter, regler osv. som det er kjekt at dere lesere blir gjort oppmerksomme på.

Som reisejournalist har jeg ganske god oversikt over de forskjellige flyselskapene. Jeg vet at Norwegians priskampanjer ofte lokker med lave priser som bare gjelder den ene flyretningen. Prisene for hjemreisen er betraktelig stivere. Jeg vet at Ryanair slenger på en hundrelapp i "kortavgift" når du skal betale tur/returbilletten med bank- eller kredittkortet ditt. Og jeg vet at SAS' billettbestilling er ganske knotete å bruke, og at det er vanskelig å få oversikt over når de billigste avgangene er.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle beskrive det som i mitt hode er drømmeflyselskapet. Selskapet som gjør at du gleder deg til flyturen, og er like fornøyd når du kommer hjem igjen fra reisen. Dette er selvsagt helt subjektivt, og sikkert urealistisk. Men uansett, omtrent slik ser mitt drømmeflyselskap ut:

Ingen lurekampanjer
Drømmeflyselskapet lokker ikke med flypriser som i realiteten ikke eksisterer. Dersom det reklamerer med billettpriser til Paris for 300 kroner, forventer jeg at jeg også finner denne prisen på hjemreisebilletten. Alle obligatoriske ekstrautgifter som skatter, avgifter eller for eksempel kortavgift bør også være inkludert i lokkeprisen.

Oversiktelige billettkalendere
Enda bedre er det hvis jeg lett som en lek finner frem til de gode tilbudene på flyselskapets nettsider. Hvis de reklamerer med kampanjepris på billetter til London, forventer jeg at jeg når jeg klikker på kampanjen kommer rett til en side som forteller meg hvilke avganger som har denne prisen. Norwegians lavpriskalender er et flott eksempel på en slik brukervennlig billettkalender.

OK med bagasjeavgift - men nei til sære overvektsregler
Her måtte jeg tenke meg litt om, men jeg fant ut at jeg faktisk synes drømmeselskapet skal få ta seg ekstra betalt dersom man skal sjekke inn bagasje. Slik får alle som reiser lett en prisfordel. Forutsetningen må være at det er lov å ta med seg 10 kg i håndbagasje, og ikke åtte, som er maksvekten de fleste selskaper opererer med. (Hos Ryanair kan du ta med 10 kg.) Det som imidlertid ikke er greit, er rigide overvektsregler og grisedyre straffeavgifter, og for eksempel Ryanairs lureregel der du uansett hvor mange kolli du sjekker inn ikke kan ta med deg mer enn 15 kg totalt.

Hva er det med flyselskapene som irriterer deg mest? Hvilke er verstinger, hvilke er favoritter? Har du noen ønsker for ditt drømmeselskap? Skriv i debattforumet under.

Det beste flyselskapet

Hvilket av følgende flyselskaper liker du best? (Avsluttet)
Singapore Airlines(19%)
SAS(16%)
Thai Airways(12%)
Norwegian(10%)
Et selskap som ikke står på listen(8%)
Lufthansa(8%)
KLM(7%)
British Airways(6%)
Jeg bryr meg ikke, jeg velger selskapet med lavest billettpris(4%)
Continental Airlines(2%)
Widerøe(2%)
Ryanair(2%)
Air France(1%)
Finnair(1%)
Icelandair(1%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Flysetene
Det er viktig å sitte godt når man er ute og flyr. Derfor har mitt drømmeselskap brede og gode seter, god benplass, og seterygger man kan senke uten at det forstyrrer passasjeren bak i særlig grad. Enkelte flyselskaper har seter der det ikke går an å senke stolryggen. For langbeinte venter en flytur med knærne stangende i seteryggen foran. Det er en uting.

Ja til gratis te og kaffe
Ombord hos drømmeselskapet er det en selvfølge at passasjerene blir tilbudt kaffe og te gratis. Øvrig drikke mener jeg det er greit at man betaler ekstra for.

Gratis mat på turer over tre timer
Det er unødvendig med matservering ombord korte flyvninger. Det er bedre å spise noe før, eller ta med egen mat ombord. Men mitt drømmeselskap serverer gratis mat til alle på flyvninger over tre timer. Det behøver ikke være så avansert - en sandwich eller pastasalat gjør susen.

Underholdning ombord
Drømmeflyselskapet har personlig underholdingssystem på alle fly. Det betyr at du selv om du bare skal fly et par timers tid, kan se på tv-serier og tegnefilmer underveis.

Mulighet for å samle bonuspoeng
Det er en selvfølge at alle flyturer med drømmeselskapet gir deg bonuspoeng som kan brukes på flybilletter senere en gang. Det bør ikke være uhorvelig mange poeng som må til før man får en billett til for eksempel en europeisk storby, og poengene bør ikke gå ut på dato før i hvert fall fem år etter at de ble samlet opp.

Gunstige billettpriser
Hvis drømmeselskapet klarer å oppfylle alle de overstående punktene, og i tillegg er ledende på pris, da er jeg solgt. Det hadde også vært bra hvis jeg visste at flybilletter til for eksempel Berlin aldri vil være dyrere enn si 2.500 kroner tur/retur. Da hadde jeg ikke behøvd å stresse med å bestille billetter så tidlig, i frykt for at prisene vil hoppe oppover og oppover til uante høyder jo nærmere reisetidspunktet jeg kommer. Jeg godtar også at jeg må betale for å gjøre endringer dersom jeg velger lavprisbillettene, men synes ikke det bør koste meg mer enn differansen opp til billettprisen på den nye avgangen, pluss et servicegebyr på 100 kroner. SÅ mye jobb er det tross alt ikke å gå inn i datasystemet og gjøre endringer.

Det var det, jeg ønsker intet mer, intet mindre. Og ja, jeg vet at drømmeselskapet mitt aldri vil bli en realitet. Men det hadde vært stas ...