<b>RØYKER LIKEVEL:</b> I fjor registrerte Luftfartstilsynet 16 tilfeller av røykende flypassasjerer, til tross for det velkjente forbudet. Foto: Silje Ulveseth
RØYKER LIKEVEL: I fjor registrerte Luftfartstilsynet 16 tilfeller av røykende flypassasjerer, til tross for det velkjente forbudet. Foto: Silje UlvesethVis mer

Driter i røykeloven på fly

16 flypassasjerer røykte om bord i norske fly i fjor.

Helt siden 1980-tallet har det vært forbudt å røyke om bord et SAS-fly. Likevel er det ikke alle som klarer å vente med sigaretten før de er ute av flyet.

– Vi i SAS anmeldte 11 tilfeller av røyking om bord i flyene i fjor. Faktisk en liten økning i forhold til året i forveien, men det er vanskelig å si at det er en trend som går i feil retning. Av 27 millioner transporterte passasjerer i 2011, er det ganske få likevel, men hvert eneste tilfelle anmelder vi til politiet, opplyser informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til DinSide.

I fjor registrerte Luftfartstilsynet 16 tilfeller slike saker, til tross for at det har vært allmenn kjent med forbud i mange år. I 2010 var det 13, mens det bare var ti tilfeller i 2008.

Og ja, røyking blir hardt slått ned på.

– Strafferammen er ganske høy for denne typen forseelser. Det er likevel vanskelig for oss å ha en formening om hva utfallet i hver sak blir, siden retten håndterer hvert tilfelle individuelt og straffeutmåling skjer selvsagt også på bakgrunn av om personen tidligere er straffedømt, om tiltalen også innbefatter andre forhold og så videre. Uansett tror vi at røyksuget kan svi ganske godt om man er så dum å røyke om bord, forklarer Johansen.

Les også: Dyrt å være drittsekk i flyet

Derfor får du ikke røyke i flyet

Det er heller ikke så smart å røyke om bord et Norwegian-fly.

– Å røyke om bord er brudd på våre sikkerhetsregler. Sikkerhet er Norwegians aller viktigste prioritet, og vi har nulltoleranse for brudd på sikkerhetsreglene. Her kan det vanke bøter på dem som bryter regelverket, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.

Hvorfor får man ikke lov til å røyke om bord i flyet?

– Når vi sier at vi ser med stort alvor på denne typen saker så er det fordi det er en reell brannfare når for eksempel sigaretter kastes i papirkurven på do og røykvarslere kobles ut, hvilket vi har erfart fra tid til annen, forteller Johansen i SAS.

Les også: Passasjer åpnet nødutgangsdøren

47 passasjerer lagde kvalme

Men det er ikke bare røykende passasjerer som skaper trøbbel om bord i flyet. Luftfartstilsynet har registrert 47 hendelser med uregjerlige passasjerer for norsk luftfart i 2011, hovedsakelig på rute- og charterflyging. Passasjerer som er vanskelig å ha med å gjøre, kalles "uregjerlige passasjerer".

– Det handler i stor grad om passasjerer som nekter å følge instruksjon fra kabinbesetning om bord. Det var ingen alvorlige hendelser med slike passasjerer i fjor, men vi har registrert mindre personskade på kabinbesetning i 2011, også i året før. Alkohol er en faktor i mange av disse hendelsene, og vi ser at de internasjonale flygingene er mest utsatt, skriver Eirik Svare, seniorrådgiver i Luftfartstilsynet, i en epost til DinSide.

Les også: Dette stjeler folk på flyet

Norwegian-fly måtte mellomlande

I mai i fjor måtte blant annet et Norwegian-fly, som var på vei fra Oslo til Kypros, mellomlande i København for å kaste av noen passasjerer som laget kvalm på flyet.

– Passasjerene som ble kastet av i København, kan vente seg en anmeldelse og et erstatningskrav fra Norwegian. Vi regner nå på hva denne påtvungne mellomlandingen har medført av ekstrakostnader for oss, men det er ingen tvil om at det er snakk om et betydelig beløp. I tillegg er jo en slik hendelse uheldig for de andre passasjerene, uttalte Sandaker-Nielsen, i den forbindelse.

DinSide har tidligere skrevet at det er noen SAS-passasjerer som gjentatte ganger har ført til ekstra mellomlandinger. Dette gir flyselskapet anledning til å nekte vedkommende transport ved senere anledning.

– Vi opererer ikke med svartelister, det har vi ikke lov til, men vi kan "… etter utøvelse av rimelig skjønn, nekte å befordre deg (…) dersom vi har gitt deg skriftlig underretning om at vi (…) ikke vil befordre deg på våre flyvninger", forklarte Johansen i SAS.