<b>DETTE HAR DU I VENTE:</b> Slik ser Norwegians Dreamliner ut innvendig. Foto: Creativ Commons
DETTE HAR DU I VENTE: Slik ser Norwegians Dreamliner ut innvendig. Foto: Creativ CommonsVis mer

Dreamliner til Norge i mai

Boeings 787 Dreamliner lander på Gardermoen 1. mai.

Norwegian har hittil sikret leveranse av seks Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly. 1. mai lander Dreamliner for første gang på nordisk jord, skriver Norwegian i en pressemelding.

Besøket er en del av en turné, «787 Dream Tour», der fremtidige kunder og partnere får muligheten til å oppleve flyet på nært hold.

– Vi ser fram til å få besøk av Dreamlineren i Skandinavia, ikke minst til å vise fram det nyeste og mest teknologisk avanserte innen moderne luftfart. Dreamliner er et fly for fremtiden, med en høy passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstofforbruk gjør også at flytypen uten tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, i pressemeldingen.

Norwegians aller første 787-8 Dreamliner er ventet ved årsskiftet. Den foreløpige planen er at disse skal fly direkteruter til New York og Bangkok.

Ser på nye Dreamlinere

25. januar ble det kjent at Norwegian kjøper 222 nye fly. Bestillingen består av 22 Boeing 737-800, 100 Boeing MAX8 og 100 Airbus A320neo.

Under en pressekonferanse på Felix konferansesenter fortalte Bjørn Kjos at de har en god magefølelse på dette, til tross for at kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på 127 milliarder kroner. Og du skal heller ikke se bort ifra at det blir flere enn seks Dreamlinere i fremtiden.

– Ser dere på nye Dreamlinere?

– Ja, det gjør vi, men det er etter 2014. Men vi må ha kontroll på tempo når vi faser inn, for det er også en helt ny grensebrytende tekonologi vi tar i bruk når vi begynner med Dreamlinere, avslørte Kjos til DinSide etter pressekonferansen.

Klikk her for å se LED-lysene til Dreamliner

Fancy vinduer

I februar besøkte DinSide flere av Boeing-fabrikkene i Seattle, og fikk se hvordan den kommende Dreamlineren vil se ut innvendig.

Et nytt fly er i seg selv spennende, men det som er ekstra spesielt med Dreamliner er vinduene. Du kan bare glemme dagens "rullegardiner", for vinduene fungerer som en slags solbrille. Her er det nemlig elektronisk dimming som gjelder.

DinSide fikk testet ut hvordan den elektroniske dimmingen fungerer under et besøk på Everett Factory.

Slik ser en mock-up ut. Foto: Silje Ulveseth
Trykk for å dimme lyset. Foto: Silje Ulveseth
PÅ DET LYSESTE: Slik ser vinduet ut før det har blitt dimmet. Foto: Silje Ulveseth
Litt mørkere ... Foto: Silje Ulveseth
Enda mørkere ... Foto: Silje Ulveseth
Nesten ferdig ... Foto: Silje Ulveseth
Sånn! Solbrilleskjermen er på. Foto: Silje Ulveseth

Se bildeserie:

Større vindu

Vinduene til Dreamliner er 65 prosent større enn vinduene i Boeing 747-830. Vinduene er designet slik at uansett hvor du sitter i en Dreamliner, skal du kunne se ut vinduet.

– Man skal alltid kunne se at man flyr, sier Colleen Kottlowski, en av Boeings markedsdirektører, til DinSide.

Det er passasjerene ved vindusplassen som selv styrer mørkhetsgraden, men kabinmannskapet kan overstyre dimmingen. Blant annet kan de simulere natt i fullt dagslys for å redusere jet-lag.

Les også: Se de nye Norwegian-flyene bli til