Dreamliner skal etter sigende revolusjonere flyreisen for oss. Foto: Boeing
Dreamliner skal etter sigende revolusjonere flyreisen for oss. Foto: BoeingVis mer

Dreamliner lover deg en helt ny flyopplevelse

Det er knyttet store forventninger til det "grønne" flyet.

Det har tatt sin tid for Boeing å ferdigstille sitt nye superfly Dreamliner 787. 28 måneder etter planen var flymodellen klar for sin jomfrutur.

Dreamliner vil imidlertid ikke være klar for kommersiell flytrafikk før tidligst i slutten av 2010. Flyet skal fortsatt gjennom mange omfattende tester før det kan leveres.

Det har vært knyttet store forventninger til Boeings nye flymodell, og opptil 940 fly var bestilt av forskjellige flyselskaper. Men de mange forsinkelsene har gjort at flere bestillinger er kansellert. Nå har Boeing 840 bestillinger inne.

Mer miljøvennlig

Hvorfor er Dreamliner så omtalt? Fordi Boeing lover at flyet vil kutte kostnader på langdistanseflyvninger på 15-20 prosent. Flyet er konstruert av karbonfiber og titan, noe som gjør det lettere enn andre fly i samme størrelse. I tillegg har Dreamliner mer effektive motorer fra General Electrics og Rolls-Royce. Dermed bruker flyet mindre drivstoff, noe som også gjør Dreamliner til et mer miljøvennlig fly.

Se video av flyets jomfrutur her.

Bedre luft og mindre risting

Boeing skryter også av at passasjerene vil få en helt ny flyopplevelse med Dreamliner. Kabinluften skal være bedre og renere takket være avansert luftfiltrering og høyt lufttrykk, skriver Independent. Mens luften i flykabinen vanligvis er presset ned til et trykk på 8000 fot, vil trykket ombord Dreamliner være 6000 fot, noe som gjør at åtte prosent mer oksygen blir tatt opp i blodet enn i vanlige flykabiner. Dermed reduseres sjansen for at passasjerer får hodepine, blir svimle eller trøtte.

I tillegg er Dreamliner konstruert slik at turbulensen ikke skal merkes så godt. Dette takket være avansert teknologi som sender beskjeder til vingene.

Dreamliners vinduer vil bli de største på kommersielle fly - de vil måle 27x47 centimeter. LED-lyset i kabinen vil justeres slik at passasjerene lettest mulig klarer å tilpasse seg døgnrytmen til destinasjonens tidssone.

Airbus har lansert sitt motsvar til Dreamliner, nemlig flymodellen A350XWB, men dette flyet vil vi ikke få se ferdigstilt før om tre år.

Dreamliner skal etter sigende revolusjonere flyreisen for oss. Foto: Boeing
Luftig flykabin med LED-lys som skal hjelpe døgnrytmen å tilpasse seg. Foto: Boeing
Liggeseter er selvsagt tilgjengelige, dersom flyselskapene vil tilby passasjerene det. Foto: Boeing
Smartere design skal gi bedre plass til både passasjerer og bagasje. Foto: Boeing
Større vinduer enn på noen andre kommersielle fly. Foto: Boeing
Høyere lufttrykk og bedre luft skal gi mindre fare for hodepine, svimmelhet og trøtthet. Foto: Boeing


Fakta om Dreamliner
787 er et tomotors jetfly som vil produseres i tre versjoner. 787-8 har en kapasitet på 210-250 passasjerer, og vil kunne fly ruter på 14.200 til 15.200 km. 787-9 har plass til 250-290 passasjerer, og kan fly ruter på 14.800 til 17.750 km. 787-3 har plass til 290-330 passasjerer, og kan fly ruter på 4.600 til 5.650 km.

Les mer om Dreamliner hos Boeing.