<b>HER ER'N:</b> Bjørn Kjos og Mike Fleming (i midten) gjør seg klar til å gå om bord i Dreamliner. Foto: Per Ervland
HER ER'N: Bjørn Kjos og Mike Fleming (i midten) gjør seg klar til å gå om bord i Dreamliner. Foto: Per ErvlandVis mer

Dreamliner 787 sett innenfra

Se hvordan drømmeflyet til Bjørn Kjos ser ut. Men ikke forvent samme luksus.

1. kvartal neste år venter Norwegian sin aller første 787-8 Dreamliner. Flyselskapet har totalt sikret leveranse av seks Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly, og den foreløpige planen er at disse skal fly direkteruter til New York og Bangkok.

I går, 1. mai klokken 12.30, landet Boeings 787 Dreamliner for første gang i Norge. Besøket er en del av en turné, «787 Dream Tour», der fremtidige kunder og partnere får muligheten til å oppleve flyet på nært hold. Og som du vil se av bildene, er dette riktig flyluksus.

Og ikke bare Norwegian: Star Tour vil også fly med Norwegian

Vil bestille flere fly

Ikke overraskende var Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, svært fornøyd med at Dreamliner tok turen til Oslo Lufthavn Gardermoen.

– Endelig fikk vi Dreamliner til Norge! Vi har allerede bestilt seks av dem, men vi har ikke tenkt til å stoppe der, lovet Kjos på et pressemøte onsdag formiddag.

Et av de største plussene med Dreamlineren er vinduene, som er 65 prosent større enn vinduene i Boeing 747-830.

– Det første dere kommer til å gjøre når dere er om bord i flyet, er å dimme vinduene. Det var også det første president Obama gjorde da han gikk om bord i Dreamlineren, avslørte Mike Fleming, visepresident i 787 Boeing, på møtet.

Se bilder: Slik virker Dreamliner-vinduene

Ikke like god beinplass

Norwegians Dreamlinere kommer likevel ikke til å se helt likt ut Boeing N787BX, som nå er på Norgesbesøk. Flyet kommer til å ha plass til 291 passasjerer, som er mer enn det visningsflyet har.

– Passasjerene kan ikke forvente at det blir samme beinplass. Ingen flyselskap vil si seg tjent med å tilby så få seter. Setene vil ha en pitch fra 31 tommer og oppover, forklarer Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til DinSide.

EN DRØM: Beinplassen var det ingenting å si på! Dessverre blir det ikke like god beinplass på Norwegians seks Dreamlinere, men de lover likevel at vi skal få sitte godt. Foto: Per Ervland
GOD PLASS: I midten av flyet var det god plass til å boltre seg. Norwegian kommer nok til å prioritere seter her framfor barbord og barstoler. Foto: Per Ervland
IMPONERT: Lasse Sandaker-Nielsen er informasjonssjef i Norwegian. - Det er en utrolig flott maskin, sier han om Dreamliner. Foto: Per Ervland

Slik beinplassen kan du altså bare drømme om:

Videre forteller han at seksjonen forrest i flyet vil ha bedre beinplass og større seter enn resten av flyet.

– Vi vil ikke kalle det en bestemt klasse, her i Norwegian behandles alle passasjerer likt. Men det er likevel viktig å kunne tilby bedre beinplass til de som ønsker det, spesielt på langdistansereiser. Vi vil tiltrekke oss hele spekteret av langdistansjepassasjer, opplyser informasjonssjefen.

Herfra ser flyet ganske vanlig ut. Men fra innsiden er det noe helt annet. Foto: Per Ervland
Vinduene ser ganske små ut her, men fra innsiden oppleves de som mye større. Vinduene er faktisk 65 prosent større enn vinduene i Boeing 747-830. Foto: Per Ervland
Velkommen om bord! Foto: Per Ervland
First class imponerte. Dessverre fikk vi ikke testet ut flat bed-funksjonen. Foto: Per Ervland
Passasjerer på første klasse kan lade opp elektronisk utstyr her. Det er også gjort plass til en USB-brikke. Foto: Per Ervland
Fine, store tv-skjermer var det også helt fremst i flyet. Foto: Per Ervland
Velger du første klasse, får du god plass til å boltre deg på. Foto: Per Ervland
Nærbilde av de ulike setefunksjonene. Foto: Per Ervland
Her lages espressoen. Foto: Per Ervland
Pilotene kan hvile seg her oppe på lengre turer. Foto: Per Ervland
En engasjert Bjørn Kjos fremme i cockpiten på Dreamliner. Foto: Per Ervland
Dette flyet er kun et visningsfly og ikke slik standarden blir. Foto: Per Ervland
Her er economy extra. Foto: Per Ervland
Tester ut TV-skjermen. Foto: Per Ervland
Slik ser den ut. Denne fjernkontrollen kommer til å bli en kjær venn på lange flyturer. Foto: Per Ervland
Tester ut spisebrettene. Foto: Per Ervland
USB-lader på økonomiklasse. Det liker vi! Foto: Per Ervland
Hattehyllen er rundere i kanten, som også gjør at flypersonalet lettere hører hva passasjerer ved vindusplassen sier. Foto: Per Ervland
Boeing har også doblet kapasiteten på hattehyllen, og designet den slik at passasjerer skal slippe å slå hodet i den. Foto: Per Ervland
På first class er det ekstra god håndbagasjeplass. Foto: Per Ervland
Flyet er enormt. Foto: Per Ervland
Norwegian kommer nok til å prioriterer flyseter foran oppholdsrom, slik som du ser her. Foto: Per Ervland
Her er vi bakerst i flyet. Kabinmannskapet kan rusle opp hit når de er søvninge og trenger skjønnhetssøvn. Foto: Per Ervland
Og hvordan er flytoalettet? Vi er spente! Foto: Per Ervland
Overraskende romslig. Toalettdøren er veldig lett å åpne sammenlignet med vanlige fly. Foto: Per Ervland
Her kan kabinmannskapet sove. Foto: Per Ervland
Her er det plass til i hvert fall seks personer. Foto: Per Ervland
Bakerst i flyet. Foto: Per Ervland
Legg merke til de kule vinduene. Foto: Per Ervland
Miniversjon av Norwegians Dreamliner. Foto: Per Ervland
Sjekk under stolen! Her kan du lade elektronisk utstyr som laptop, nettbrett, telefoner og MP3-spiller. Foto: Per Ervland
Dreamliner har plass til mange passasjerer. Foto: Per Ervland
Legg merke til det fine LED-lyset. Lyset kan lage soloppgang, solnedgang eller andre fargenyanser. Foto: Per Ervland
Nærbilde av TV-skjermen og fjernkontrollen på økonomiklasse. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Ganske stor jetmotor. Foto: Per Ervland
Tirsdag 1. mai landet Dreamliner for første gang på norsk jord. Her nærmer den seg OSL. Foto: Per Tandberg, www.sol.no

Bli med inn i Dreamliner:

Når legges billettene ut for salg?

Sandaker-Nielsen i Norwegian er helt overveldet over responsen flybesøket har fått.

– For oss er dette som julaften og 17. mai på en gang. Nå er den her og den innfrir alle forventninger. Det er artig å se hvor stor oppmerksomhet flyet har fått. I går da det landet, var det fullt på vollen der spotterne stod, men også andre flyselskap var veldig interessert i å se. Flyet fikk en verdig velkomst, sier Sandaker-Nielsen.

Luftfuktigheten i flyet er også høyere enn normalt, noe som vil føre til mindre jet lag og uttørking, som man ofte får på lengre flyturer.

Norwegians aller første Dreamliner-billetter vil legges ut for salg på «andre siden av sommeren», ifølge Sandaker-Nielsen.

– Vi har ikke en konkret dato ennå, påpeker han.