Flyanalytikernes prognoser bekreftes av norsk økonomiprofessor. Foto: Colourbox.com/NHH
Flyanalytikernes prognoser bekreftes av norsk økonomiprofessor. Foto: Colourbox.com/NHHVis mer

Disse går mot krasjlanding

Flyanalytikere og professor gir sine vurderinger av en bransje i krise.

Onsdag 29. oktober ble det danske lavprisselskapet Sterling slått konkurs. Dermed ble selskapet det 31. flyselskapet som måtte gi opp så langt i 2008.

- Det kommer til å bli mange flere før året er slutt, sier flyanalytikeren Mats Hyttinge i Glitnir til svenske Aftonbadet. Han får medhold av den danske flyanalytikeren Lars Heindorff i AGB Sundal Collier.

DinSide har tidligere skrevet om den dystre spådommen om at bare fem europeiske flyselskap vil overleve. Høye drivstoffpriser og lavkonjunktur er ingen heldig kombinasjon.

De to flyanalytikerne har gjennomgått 19 store flyselskap i Europa og USA, og gitt sine kommentarer på deres situasjon. Her er deres vurderinger, kort oppsummert:

Disse anses som solide:
British Airways, som snuser på å kjøpe opp spanske Iberia. Air France og KLM har nylig slått seg sammen, og er dermed blitt et stort og solid selskap. Lufthansa går fortsatt i pluss, selv om inntektene har stupt i 2008. Finnair klarer seg i øyeblikket, men er sårbart dersom ikke Asiasatsingen fortsetter å lykkes. Easyjet og Ryanair leverer begge gode tall, selv om de er lavprisselskap. Norwegian går også bra, tross sterk ekspansjon.

Disse sliter:
SAS er ute i hardt vær, men er ikke på konkursen rand. Spås en langsom død, eller en helt ny eier (Lufthansa har vist interesse). Icelandair har det heller ikke lett for tiden, og det samme gjelder jo hele nasjonen Island. Det går også trått for alle de store amerikanske selskapene - American Airlines, United Airlines og Continental Airlines. Siste nye er at Delta Airlines og Northwestern Airlines har slått seg sammen, og dermed blir verdens største flyselskap.

Disse står på konkursens rand:
Alitalia, Austrian Airlines, Olympic Airlines, Spanair.

Se hele vurderingen fra flyanalytikerne hos Aftonbladet.

Flinke lavprisselskap

Siri Pettersen Strandenes, professor i samfunnsøkonomi ved NHH, mener at lavprisselskaper som Easyjet og Ryanair har vært dyktige. Foto: NHH Vis mer


Siri Pettersen Strandenes er professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, og har god kjennskap til flybransjen.

- Vurderingene deres ser riktige ut, etter mitt syn, sier Strandenes.

Hun er ikke i tvil om at flybransjen er inne i en krevende periode.

- Men noen av lavprisselskapene klarer seg jo bra?

- Ja, Easyjet og Ryanair har begge vært veldig flinke. De er raske til å endre rutenettet, og legger ned ruter som ikke lønner seg. Det samme gjelder Norwegian. Norwegian er flink til å snu seg rundt, og ta nye markeder, som vi ser selskapet prøver i Danmark nå, etter at Sterling gikk konkurs. Det går dessuten raskt ut av markeder som ikke er lønnsomme.

- Men Norwegian er risikoutsatt. Selskapet har ekspandert mye i løpet av de siste årene.

Les også: Rutekutt - se hvor du kan fly nå

Anne Grete Ellingsen i Norwegian mener selskapet er godt rustet for urolige tider. Vis mer


Anne Grete Ellingsen i Norwegian bekrefter at det er tøffe tider for flyselskapene.

- Det er tøft for alle bransjer akkurat nå. Vi leverte det beste kvartalet noen gang nå forrige uke. 582 millioner kroner i overskudd og over en milliard i egenkapital, gjør at vi er rustet for den krisen vi er i. Vi investerer i ny teknologi som vil gi betydelig lavere forbruk av drivstoff og ikke minst spare miljøet for opp til 30 prosent lavere utslipp av CO2.

- Vi har tro på framtiden og at vi skal være en viktig aktør både i skandinavisk og europeisk luftfart, sier Ellingsen.

Et statseid SAS?

Hovedkonkurrenten SAS opplever ikke lyse tider i øyeblikket. Professor Strandenes tror det er en mulighet for at den norske staten kjøper tilbake den norske delen av selskapet.

- Jeg tenker at staten vil mene at det er uholdbart med en situasjon der Norwegian er det eneste selskapet som dekker innenriksmarkedet vårt?

- Det norske markedet er spesielt, fordi vi nordmenn flyr veldig mye. Dersom SAS skulle gå konkurs, og Norwegian ble igjen som det eneste selskapet fløy innenriks, så tror jeg ikke de hadde fått ha markedet i fred lenge.

- Det ville kommet et annet utenlandsk selskap inn?

- Ja, det er nok sannsynlig.

Sats på kjempene og pakkereiser

Hvordan skal vi som flyreisende forholde oss til konkursraset i flybransjen? Flyanalytiker Heindorff anbefaler at vi bestiller flybilletter hos de store og solide flyselskapene, eller aller helst - bestiller pakkereiser av selskaper som er medlem av Reisegarantifondet.

Les også: Er du rask, får du pengene tilbake ved konkurs